W przyjętym stanowisku KRS postuluje zmianę art. 75 prawa o ustroju sądów powszechnych. Rada przypomina, że zgodnie z art. 75 Prawa o ustroju sądów powszechnych o przeniesieniu sędziego,  na jego wniosek, na inne miejsce służbowe decyduje minister sprawiedliwości. W innych  szczególnych przypadkach decyzja ministra o przeniesieniu sędziego  podlega zaskarżeniu, a przenoszonemu sędziemu przysługuje odwołanie do Sądu  Najwyższego (art. 75 § 4 Prawa o ustroju sądów powszechnych), zaś w przypadku odmowy  przeniesienia sędziego, na jego wniosek, na inne miejsce służbowe Minister sprawiedliwości  nie podejmuje formalnej decyzji administracyjnej podlegającej zaskarżeniu do sądu  administracyjnego. Przepisy Prawa o ustroju sądów powszechnych nie przewidują też  możliwości wniesienia w takiej sytuacji przez zainteresowanego sędziego odwołania  do innego organu (Sądu Najwyższego, Krajowej Rady Sądownictwa). - Decyzja ministra  sprawiedliwości jest więc uznaniowa, stanowi jeden z elementów nadzoru administracyjnego sprawowanego przez Ministra nad sądami powszechnymi. Jej pełna uznaniowość, brak  możliwości jej zaskarżenia i kontroli przez inny organ, zwłaszcza w przypadku powtarzających się decyzji o odmowie przeniesienia sędziego na jego wniosek na inne miejsce służbowe, mogą stanowić zagrożenie dla niezawisłości sędziego - czytamy w uchwale Krajowej Rady Sądownictwa z 17 lipca br.

Więcej>>>