Rada zwraca uwagę, że projekt rozporządzenia nie realizuje celu, jaki przyświeca tej zmianie, a mianowicie usprawnienia funkcjonowania sądów apelacji warszawskiej - z uwagi na wagę i marginalną ilość spraw jaka jest przekazywana do Sądu Apelacyjnego w Warszawie z sądów w Ostrołęce i Płocku, w stosunku do ogółu rozpoznawanych spraw w tym sądzie. - Uzasadnienie do projektu nie zawiera żadnych danych w tym przedmiocie, porównując jedynie istniejącą zaległość w Sądzie Apelacyjnym w Warszawie, Łodzi i Białymstoku - stwierdza KRS.
Zdaniem Rady trudniejszy dojazd uczestników postępowania do sądu po zmianie właściwości miejscowej i tym samym – wbrew dokonanej ocenie regulacji w zakresie
wpływu na sektor finansów publicznych wpłynie na wzrost wydatków z budżetu państwa. Rada zwraca uwagę na brak dobrego połączenia komunikacyjnego niektórych miast, a ma to niezwykle istotne znaczenie jeżeli chodzi o dostępność do sądów (np. brak jest połączeń komunikacyjnych z okręgu płockiego do Sądu Apelacyjnego w Łodzi w przeciwieństwie do dobrych połączeń komunikacyjnych z Sądem Apelacyjnym w Warszawie.).
Zdaniem KRS wprowadzenie w życie zaproponowanych zmian spowoduje również konieczność dostosowania przewidzianych rozporządzeniem zmian do struktury organizacyjnej prokuratury oraz wpłynie na funkcjonowanie wielu instytucji np. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Płocku, Komendy Wojewódzkiej Policji w Radomiu.
Według KRS przeciwko projektowanym zmianom właściwości miejscowej sądów przemawiają również względy o charakterze administracyjnym i historycznym (np. związek okręgu płockiego i ostrołęckiego z Mazowszem i miastem stołecznym Warszawą).
Krajowa Rada Sądownictwa przypomina też, że podobna zmiana przeprowadzona w przeszłości polegająca na przeniesieniu Sądu Okręgowego w Radomiu i Olsztynie z Sądu Apelacyjnego w Warszawie do innych sądów nie przyniosła poprawy funkcjonowania sądu warszawskiego.