Projekt, zawiera propozycję zmiany przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz kodeksu postępowania cywilnego w zakresie „adopcji ze wskazaniem”. Projektowane przepisy:
- ograniczają krąg rodziców adopcyjnych do osób spowinowaconych lub spokrewnionych z rodzicami biologicznymi dziecka,
- wprowadzają bezwzględne pośrednictwo ośrodka adopcyjnego w złożeniu wniosku do sądu o przysposobienie dziecka.

Według doniesień medialnych - jak czytamy w uzasadnieniu do projektu - „obiektem transakcji handlowych za pomocą adopcji ze wskazaniem” są niemowlęta, a więc dzieci do 1 roku życia, czyli rocznie powinno być ok. 900 przysposobień dzieci w wieku do 1 roku życia. Tymczasem ewidencja spraw o przysposobienie w sądach rodzinnych Ministerstwa Sprawiedliwości pokazuje, że liczba spraw o przysposobienie dzieci w wieku do 1 roku życia od 2007 r.  oscyluje wokół liczby 800, a połowa tych przysposobień to przysposobienia, które stanowią konsekwencję zgody blankietowej rodziców naturalnych, a więc bez wskazania osób przysposabiających.
Dążenie projektodawców do wprowadzenia pełniejszej ochrony adoptowanych dzieci jest słuszne. Niemniej proponowane środki wiodące do tego celu trudno uznać za trafne - oceniają eksperci z Biura Legislacyjnego.