Wielkość środków unijnych przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 wynosi ok. 28 mld euro. Część z tych pieniędzy została przeznaczona na rozwój transportu kolejowego. Do końca 2010 r. PKP PLK SA w ramach programu wydatkowała ok. 0,55 mld zł. Na lata 2011-2014 do wykorzystania pozostało ok. 20,75 mld zł, a w 2015 r. – 0,3 mld zł. Aby umożliwić wykonanie zadań inwestycyjnych w sektorze kolejowym z wykorzystaniem tych środków niezbędne jest znalezienie źródeł, które będą stanowiły nakłady własne na te inwestycje.
Pieniądze te PKP PLK SA może uzyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), zaciągając w tym banku kredyt. Przyjmuje się, że spłata zaciągniętego kredytu mogłaby być dokonana poprzez dysponowanie przez spółkę środkami Funduszu Kolejowego.
Kredyt zaciągnięty przez PKP PLK SA w EBI wyniesie ok. 800 mln euro – 3 200 mln zł. Będzie on uruchamiany w transzach w latach 2011-2015. Aby go uzyskać konieczna jest gwarancja Skarbu Państwa.
Zgodnie z projektem ustawy, zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego. Projektowane zmiany spowodują powstanie możliwości zwiększenia przez ministra właściwego do spraw transportu środków będących w dyspozycji PKP PLK SA na finansowanie wydatków bieżących spółki, związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową. Taka regulacja może pozytywnie wpłynąć na zdolność kredytową spółki.
Ponadto zmienione zostaną przepisy ustawy o transporcie kolejowym. Chodzi o zwolnienie z obowiązku opłat prowizyjnych gwarancji i poręczeń udzielanych PKP PLK SA przez Skarb Państwa w związku z zaciąganiem zobowiązań finansowych na prace przygotowawcze oraz zadania inwestycyjne realizowane w ramach Programu Wieloletniego Inwestycji Kolejowych.