To reakcja Komisji Nadzoru Finansowego na interwencję Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka z 6 sierpnia 2010 r., dotyczącą dostępu osób niepełnosprawnych do usług bankowych. Zdaniem Fundacji, na gruncie obecnie obecnie obowiązującego prawa doszło do wypracowania przez banki takich form zawierania umów - głównie w formie aktu notarialnego - które skutkować mogą ograniczeniem dostępu do usług bankowych oraz możliwości rozporządzania własnym majątkim przez osoby nie mogące czytać lub niewidome.
Komisja Nadzoru Finasowego w odpowiedzi wskazała, że zasadnym jest rozważenie kwestii procesu kontaktu osób niewidomych z bankami oraz innymi podmiotami instytucjonalnymi rynku finansowego”. KNF uznała, sposób zawierania umów dotyczących usług bankowych powinien zapewnić należyty poziom ochrony przed nadużyciami, a jednocześnie nie powinien tworzyć sztucznych barier w dostępie do tych usług.
W swoim piśmie KNF poinformowała, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zamierza przeanalizować zasygnalizowane zagadnienia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby podjąć odpowiednie środki w zakresie posiadanych uprawnień. Wskazano również, że „zasadnym jest uprzednie wypracowanie modelu rozwiązania, który byłby korzystny dla osób niewidomych”.
KNF zbada sytuację niewidomych na rynku bankowym
Komisja Nadzoru Finansowego zajmie się problemem korzystania z usług finansowych przez niewidomych. Jeśli stwierdzi, że osoby takie mają z tym trudności, podejmie odpowiednie działania.