Przyjmując te przepisy, Komisja wywiązała się ze zleconego jej przez Parlament Europejski i państwa członkowskie zadania, polegającego na określeniu sposobu obliczania składek wnoszonych przez banki w celu odpowiedniego zasilenia funduszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowionych dyrektywą nr 2014/59/UE (Dz. U. UE.L. 2014.173.190) oraz rozporządzeniem nr 806/2014 (Dz. U. UE.L. 2014.225.1).

Aby zapewnić dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego, umożliwiającego bankowi kontynuowanie działalności w trakcie restrukturyzacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będą potrzebować płynności. W tym celu w dyrektywie ustanowiono krajowe fundusze restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na rzecz których wszystkie banki będą musiały wnosić składki. Docelowo, tj. do dnia 31.12.2024 r., fundusze te muszą dysponować zasobami wynoszącymi co najmniej 1 proc. kwoty gwarantowanych depozytów wszystkich instytucji, które otrzymały zezwolenie na prowadzenie działalności na terytorium poszczególnych państw członkowskich. W obrębie unii bankowej docelowy poziom jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji również wynosi co najmniej 1 proc. kwoty gwarantowanych depozytów wszystkich instytucji posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie euro.

Akt delegowany uzupełniający dyrektywę
Ustanowiono w nim sposób obliczania składki wpłacanej corocznie do stosownego funduszu przez każdą instytucję kredytową i uzależnionej od jej wielkości i profilu ryzyka, określając w szczególności:
- stałą część składki, której podstawę stanowią zobowiązania instytucji (z wyłączeniem funduszy własnych i gwarantowanych depozytów), w związku z czym będzie ona tym większa, im większy jest bank;
- sposób dostosowania składki podstawowej do ryzyka stwarzanego przez każdą instytucję. Wniosek zawiera szereg wskaźników ryzyka, na których podstawie oceniane będzie ryzyko każdej instytucji.

Projekt wniosku dotyczącego aktu wykonawczego Rady
W odniesieniu do instytucji finansowych działających w obrębie unii bankowej Komisja przygotowała projekt wniosku dotyczącego aktu wykonawczego Rady. Określono w nim sposób obliczania składek na podstawie tych samych wskaźników ryzyka, co w przyjętym akcie delegowanym.

Dokonano przy tym jednak dostosowań uwzględniających specyfikę ujednoliconego systemu składek gromadzonych w jednolitym funduszu w oparciu o europejski poziom docelowy. W tym względzie jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie tworzony ze składek banków przez ośmioletni okres przejściowy, podczas którego będzie się składał z segmentów krajowych.

W przypadku aktu delegowanego Rada i Parlament mają prawo wyrażenia sprzeciwu w terminie trzech miesięcy, który może zostać przedłużony o kolejne trzy miesiące.

Wniosek dotyczący aktu delegowanego Rady Komisja przyjmie formalnie po 1 listopada. Akt ten będzie musiał zostać omówiony i przyjęty przez Radę przed końcem bieżącego roku.

Źródło: www.europa.eu/rapid,