Jeżeli Komisja nie zostanie powiadomiona w terminie dwóch miesięcy o środkach podjętych w celu zapewnienia zgodności z prawem UE w tym zakresie, może przekazać sprawy do Trybunału Sprawiedliwości.
Dyrektywa 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.Urz.UE L 80 z 23.3.2002, s.35) ustanawia minimalne standardy ochrony socjalnej pracowników wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego. Ma ona na celu poprawę ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników sektora wykonujących pracę w trasie. Jednocześnie ma na celu zapewnienie uczciwej konkurencji poprzez ustanowienie równych minimalnych warunków dla wszystkich przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie transportu drogowego w UE.
Dyrektywa przewiduje, że kierowcy pracujący na własny rachunek są wyłączeni z zakresu dyrektywy do dnia 22 marca 2009 r., natomiast po tej dacie odpowiednie przepisy mają w pełni zastosowanie do tej kategorii kierowców.
Tymczasem, Polska i sześć pozostałych krajów UE jak dotąd nie przekazało Komisji informacji o odpowiednich środkach podjętych w celu transpozycji dyrektywy i stosowania jej przepisów regulujących czas pracy wobec kierowców pracujących na własny rachunek. Wymienione kraje mają dwa miesiące na powiadomienie Komisji o podjęciu środków w celu zapewnienia zgodności z prawem UE w tym zakresie. Jeśli tego nie zrobią w tym terminie, Komisja może przekazać sprawy do ETS.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.europa.eu/rapid, stan z dnia 27 kwietnia 2012 r.