Na wniosek ministra obrony narodowej Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy w tej sprawie.
Zdaniem MON połączenie tych podmiotów uzasadnione jest organizacyjnie i ekonomicznie. Obie agencje mają dwuszczeblowe struktury organizacyjne (centralną i terenowe), zakres ich działania jest zbliżony – zajmują się między innymi gospodarowaniem nieruchomościami przekazywanymi przez ministra obrony narodowej, co sprawia, że często konkurują ze sobą w ich pozyskiwaniu i zbywaniu.
Powstanie jednej agencji ułatwi koordynację nadzorowania tego obszaru przez ministra obrony narodowej i pozwoli lepiej gospodarować mieniem Skarbu Państwa. Oszacowano, że w kolejnych latach – po połączeniu dwóch agencji – roczne oszczędności z tego tytułu wyniosą ok. 20 mln zł.
Nowa agencja będzie nowoczesnym podmiotem o racjonalnych strukturach organizacyjnych, niższych kosztach funkcjonowania oraz wyższej skuteczności działania i efektywniejszej realizacji zadań. Dzięki temu majątek zostanie skumulowany w jednej instytucji, a działaniom prowadzonym przez dotychczasowe podmioty zostanie zapewniona ciągłość. Rozwiązanie to będzie miało istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie współczesnego systemu obronnego państwa, w szczególności przez zapewnienie mieszkań żołnierzom oraz zagospodarowanie nieruchomości i ruchomości, które nie są wykorzystywane na potrzeby obronności państwa.
Do zadań własnych AMW będzie należało m.in. gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa (powierzonym i użyczonym), przejmowanie i nabywanie mienia oraz obrót nim, remontowanie budynków i lokali mieszkalnych, budowanie domów mieszkalnych ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Agencja ma też sporządzać projekt trzyletniego planu wykorzystania zasobu mieszkaniowego i internatowego, a następnie przedstawiać go ministrowi obrony narodowej do zatwierdzenia.
Zadaniem Agencji będzie także przechowywanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Będzie mogła również współpracować z przedsiębiorcami wykonującymi zadania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa dotyczące obrotu towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa. Agencja ma też realizować zadania zlecane przez ministra obrony narodowej.
Ponadto, za zgodą ministra obrony narodowej, AMW będzie mogła nabywać sprzęt wojskowy i uzbrojenie, środki bojowe, techniczne i materiałowe oraz usługi w celu przekazania ich do użytkowania ministrowi oraz jednostkom mu podległym i przez niego nadzorowanym.
W projekcie ustawy przedstawiono zasady działania Agencji i jej organy. Będzie ona prowadzić samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego. Ma być finansowana m.in. z wpływów uzyskanych ze sprzedaży zbędnego mienia, opłat za używanie mieszkań i internatów, podmiotowej dotacji budżetowej. Będzie mogła zaciągać kredyty – po uzyskaniu zgody ministra obrony narodowej wydanej w porozumieniu z ministrem finansów.
Zgodnie z projektem ustawy, Agencja ma wpłacać środki finansowe na dwa fundusze celowe: 1) Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych – za sprzedane mienie ruchome przekazane przez MON, 2) Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego – uzyskane z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym przez ministra spraw wewnętrznych.