Jak przypomina ekspert, w piątek, 5 sierpnia 2016 r., weszły w życie kolejne zmiany dotyczące postępowania karnego. Wprowadzono je pod hasłem zwiększenia przejrzystości działania sądu w postępowaniu karnym.

Czytaj: Procesy karne rzadziej będą za zamkniętymi drzwiami>>

 

Jego zdaniem zmiany poszerzające zakres jawności postępowania karnego należy ocenić pozytywnie. - Jawność postępowania karnego służy urzeczywistnieniu konstytucyjnych gwarancji, będąc elementem szeroko pojętej społecznej kontroli działania wymiaru sprawiedliwości stwierdza MIchał magdziak.

Jego zdaniem pozytywne zmiany to także m.in. lepsze uregulowanie przesłanek dopuszczenia przedstawicieli organizacji społecznych do udziału w postępowaniu karnym oraz zmniejszenie ryzyka arbitralności w decydowaniu przez sąd o możliwości utrwalania przez przedstawicieli mediów przebiegu rozprawy w sprawach karnych.

- Te pozytywne zmiany psuje szkodliwe rozwiązanie tworzące szczególną postać władzy prokuratora nad sądem. Sprzeciw Prokuratora dotyczący kwestii wyłączenia jawności rozprawy w sprawach karnych będzie wiążący dla sądu. Nawet pomimo zaistnienia prawnie doniosłych i uzasadnionych okoliczności, sąd nie będzie władny wyłączyć jawności rozprawy, jeśli sprzeciwi się temu prokurator. Stanowisko prokuratora nie będzie podlegać żadnej kontroli - czytamy  w opinii.

Czytaj: Prokurator może zdecydować o jawności rozprawy karnej>>

Jej autor pokreśla, że w powiązaniu ze szkodliwymi zmianami wprowadzonymi w ustawie z 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze, projektowane przepisy tworzą ryzyko ich instrumentalnego wykorzystywania do celów innych niż ochrona praworządności i interesu społecznego.
- Nawet w przypadku, gdyby istniały uzasadnione okoliczności przemawiające za wyłączeniem jawności rozprawy, prokuraturze może zależeć na upublicznieniu jej przebiegu, zwłaszcza w przypadku tzw. „spraw medialnych” - komemntuje ekspert FOR.