Takie stanowisko zajęli w opinii do znajdującego się w parlamencie projektu. Przypominają, że w Sejmie trwają obecnie prace nad nowelizacją ustawy o zgromadzeniach. Głównym celem nowelizacji jest wprowadzenie zakazu uczestniczenia w zgromadzeniach dla osób, których nie można zidentyfikować ze względu na ich ubiór lub zakrycie twarzy.
Czytaj: Sejm znowelizował Prawo o zgromadzeniach>>>

W świetle propozycji, osoby te mogłyby wziąć udział w zgromadzeniu, tylko jeśli organizator wykaże związek pomiędzy celem zgromadzenia a uczestnictwem w nim osób, których twarze zostaną zakryte. W przypadku gdy takie związku nie będzie, organy mogą wydać zakaz organizacji zgromadzenia.  - Naszym zdaniem przedstawiony przez Prezydenta RP projekt ustawy jest niezgodny z wolnością zgromadzeń gwarantowaną w Konstytucji, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz innych aktach prawa międzynarodowego – mówi Michał Szwast, prawnik Fundacji.
W ocenie Fundacji, projekt w sposób nieproporcjonalny ogranicza wolność zgromadzeń, wykluczając udział w nich osób, które z różnych względów nie chcą, aby ich wizerunek został upubliczniony, a nie stwarzają zagrożenia dla pokojowego przebiegu zgromadzenia. Na temat zakazu zasłaniania twarzy podczas manifestacji wypowiedział się już w 2004 r. Trybunał Konstytucyjny, wskazując, że takie ograniczenie jest niezgodne z Konstytucją. - Z trudnych do zidentyfikowania przyczyn projekt powiela rozwiązania już wcześniej uznane za niekonstytucyjne, wprowadzając jedynie nieprecyzyjne wyjątki – dodaje Michał Szwast.
Zdaniem ekspertów HFPC nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że projekt ustawy został skierowany do Sejmu 18 listopada 2013 r., w tydzień po zamieszkach jakie miały miejsce podczas obchodów Święta Niepodległości w Warszawie. - Prawo nie powinno być tworzone pod wpływem nacisków i społecznej presji, gdyż pozbawione jest wtedy racjonalności, która powinna przyświecać ustawodawcy – mówi dr Adam Bodnar, wiceprezes HFPC. - Obecne przepisy – w tym w szczególności ustawa o Policji –  dają wystarczające możliwości ingerencji policji w przebieg zgromadzeń w przypadku zagrożenia dla ich pokojowego charakteru – dodaje.
Projekt skierowany został do dalszych prac legislacyjnych w specjalnie do tego powołanej sejmowej podkomisji.