Taką opinię Forum Obywatelskiego Rozwoju opublikowało po przyjęciu
22 lipca br. przez Sejm poprawek Senatu do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, co oznacza, że ustawa trafi teraz na biurko Prezydenta. 

Czytaj: Kolejna ustawa o TK uchwalona w wersji nieco złagodzonej przez Senat>>

Zdaniem ekspertów FOR nie można bowiem budować kompromisu wokół działań, które są albo sprzeczne z Konstytucją, albo rodzą poważne wątpliwości konstytucyjne.
W grudniu 2015 r. FOR podkreślało, że atak polityków partii rządzącej na Trybunał oznacza dalsze psucie zasad państwa prawa. Po ponad pół roku psucie tych zasad nadal trwa. Należy podkreślić, że od 9 marca 2016 r. politycy PiS nie publikują wyroków Trybunału Konstytucyjnego, a Prezydent Andrzej Duda wciąż nie przyjął ślubowania od trzech legalnie wybranych sędziów TK - czytamy w opinii.
Zdaniem jej autorów, uchwalona przez Sejm i Senat kolejna ustawa wpisuje się w scenariusz osłabiania fundamentów demokratycznego państwa prawnego w Polsce. Jak zauważają, działania Prawa i Sprawiedliwości mają też ważny wymiar gospodarczy. Dalsze zwiększanie niepewności działa zniechęcająco na krajowych oraz zagranicznych inwestorów i może negatywnie przełożyć się na wzrost gospodarczy, na co w ostatnich miesiącach zwracały uwagę m.in. agencje ratingowe, organizacje międzynarodowe i przedsiębiorcy. Tym samym atak na TK jest sprzecznym z celami tzw. planu Morawieckiego na przykład w obszarze zwiększania stopy inwestycji w Polsce, która wymaga stabilności prawnej i instytucjonalnej. Prezydent powinien zawetować kolejną szkodliwą ustawę o Trybunale Konstytucyjnym, jeśli faktycznie chce być strażnikiem Konstytucji.

Dowiedz się więcej z książki
Na straży państwa prawa. Trzydzieści lat orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Jak zauważają autorzy opinii, co prawda w nowej ustawie o TK wyeliminowano większość zapisów uznanych za niezgodne z ustawą zasadniczą w wyroku z 9 marca 2016 roku o sygnaturze K 47/15, jednakże wprowadzono inne zapisy, którymi Trybunał Konstytucyjny, działając w oparciu o Konstytucję, powinien zająć się jak najszybciej po wejściu w życie tej ustawy.
Pierwszym zapisem rodzącym wątpliwości co do zgodności z Konstytucją jest Art. 38 procedowanej ustawy, który reguluje kolejność rozpoznania spraw przez Trybunał Konstytucyjny zgodnie z kolejnością ich wpływu. Taki zapis został już uznany za niekonstytucyjny w wyroku z 9 marca 2016 o sygnaturze K 47/15, ponieważ „uniemożliwia organowi konstytucyjnemu, którym jest Trybunał Konstytucyjny, rzetelne i sprawne działanie oraz ingeruje w jego niezależność i odrębność od pozostałych władz, naruszając zasady państwa prawnego”. Wprowadzono szeregu wyjątków, jakimi są:
•    Sprawy rozpatrywane z wniosku Prezydenta przed podpisaniem ustawy lub umowy międzynarodowej,
•    Wnioski o zbadanie zgodności ustawy budżetowej lub prowizorium budżetowego przed ich podpisaniem,
•    W sprawie zgodności z ustawą zasadniczą ustaw o Trybunale Konstytucyjnym,
•    Wnioski o stwierdzenie przeszkody w sprawowaniu urzędu Prezydenta Rzeczpospolitej,
•    Spory kompetencyjne,
•    Wnioski w sprawie zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznej,
•    W sprawach, których Prezes Trybunału uzna przyspieszenie terminu rozprawy za uzasadnione ochroną wolności lub praw obywatelskich, bezpieczeństwa państwa lub porządku konstytucyjnego, przy czym 5 sędziów może złożyć wniosek do Prezesa Trybunału o ponowne rozważenie decyzji o wyznaczeniu rozprawy.
Wydaje się jednak, że nie uczynią one takiego zapisu zgodnym z Konstytucją. Taka regulacja to dalsze nadmierne ingerowanie w wewnętrzny ustrój Trybunału, co uniemożliwi mu sprawne i rzetelne wykonywania swoich obowiązków ustawowych