Komisja szacuje, że formalności administracyjne, jakich dopełnić muszą co roku przedsiębiorstwa zgodnie z przepisami UE i przyjętymi na ich podstawie przepisami krajowymi, kosztują firmy około 124 mld euro rocznie.  Obecnie przedsiębiorstwa mogą zaoszczędzić na kosztach administracyjnych 7 mld euro rocznie dzięki przepisom, które już weszły w życie lub zostały przyjęte. W ich kasie mogłoby zostawać dalsze 31 mld euro rocznie, gdyby przywódcy i prawodawcy w UE zgodzili się na wprowadzenie środków, które już zostały zaproponowane i oczekują na przyjęcie. Środki te obejmują uproszczone zasady rachunkowości dla firm zatrudniających do 10 pracowników oraz zniesienie ograniczeń w zakresie korzystania z faktur elektronicznych do celów rozliczania się z podatku VAT.

Dodatkowe 2,1 mld euro można byłoby zaoszczędzić dzięki propozycjom, które dopiero się pojawiły, takim jak uproszczenie zestawień bilansowych i zeznań podatkowych dotyczących zysków i strat oraz zwolnienie hoteli i pensjonatów typu „bed and breakfast” z wymogu sprawozdawczości statystycznej. Wszystkie te przepisy razem wzięte – w przygotowaniu, już zaproponowane i już przyjęte – oznaczałyby oszczędności rzędu ponad 40 mld euro, czyli 33 proc. całości kosztów administracyjnych.

„Komisja jest na najlepszej drodze do osiągnięcia swoich celów w zakresie ograniczania biurokratycznych wymogów wobec przedsiębiorstw” – zapewnił przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso. Zmniejszenie obciążeń administracyjnych jest najważniejszym elementem strategii Komisji na rzecz wyciągania gospodarki z recesji poprzez ułatwienie funkcjonowania przedsiębiorstwom w momencie, kiedy nadal trudno jest uzyskać kredyt. Wiele spośród tych ułatwień opracowano z myślą o małych firmach, gdyż to one zapewniają większość miejsc pracy w UE. Firmy te często zmagają się z przeszkodami administracyjnymi i problemami z pozyskaniem funduszy.