KPMG i Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych PROMARKA przygotowały raport pt.: "Intelektualne złoto - znaczenie własności intelektualnej w gospodarce oraz w sektorze dóbr konsumpcyjnych".  Raport pokazuje rzeczywisty stosunek przedsiębiorców i menadżerów z sektora dóbr konsumpcyjnych działających w Polsce do ochrony i zarządzania własnością intelektualną. W publikacji poruszono problem naruszenia i wyceny własności intelektualnej oraz aspekty podatkowe i prawne zarządzania własnością intelektualną.

- Ogólnopolski poziom ochrony własności intelektualnej w Polsce jest wyższy niż wynikałoby z wcześniejszych badań. Rzeczywiście per capita Polska zajmuje czwarte od końca miejsce w Unii Europejskiej, ale już w wartościach bezwzględnych – miejsce czternaste, a pod względem dynamiki wzrostu liczby zgłoszeń zajmujemy miejsce w ścisłej czołówce- piąte w przypadku średniej dynamiki z ostatnich 10 lat oraz drugie w przypadku dynamiki zgłoszeń w ostatnim roku -Tomasz Grunwald, Partner KPMG Doradztwo Podatkowe  

Mariusz Strojny, Manager, Zarządzanie Wiedzą i Badania Rynkowe KPMG dodaje: jednym z największych problemów polskich przedsiębiorstw jest natomiast niska skuteczność wniosków o ochronę własności intelektualnej Zaznacza: w przypadku wspólnotowych znaków towarowych skuteczność polskich zgłoszeń wynosi zaledwie 40%, podczas gdy dla większości krajów starej UE -ponad 80%. Prawdopodobną przyczyną tego stanu rzeczy jest z jednej strony brak przesłanki nowości (firmy zgłaszają coś, co jest już chronione), a z drugiej strony niska jakość samych wniosków.

Urząd Patentowy przyjął w pierwszej Polowie 2009 roku 14.895 zgłoszeń. - Biorąc pod uwagę te dane można przewidywać, że wzrost liczby zgłoszeń utrzyma się w roku bieżącym i w latach następnych. Wpływ na te decyzję ma fakt, ze zarówno uczelnie i inne jednostki naukowe, jak również mali i średni przedsiębiorcy mają możliwość uzyskania refundacji kosztów zgłoszenia z funduszy budżetowych lub europejskich, którymi dysponuje resort nauki oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Podkreśla: tendencję wzrostową wzmacniają także inne działania podejmowane w celu podniesienia świadomości społeczeństwa w zakresie ochrony własności intelektualnej, jak również kształtowanie kultury innowacyjności - mówi Dr Alicja Adamczak, Prezes Urzędu Patentowego.

Ponad 75% ankietowanych firm nie przeprowadzało niezależnych wycen posiadanych własności intelektualnych i nie planuje tego w najbliższej przyszłości. Badanie KPMG pokazało, że kwestie zarządzania wartością znaków towarowych pozostają jeszcze dla wielu przedsiębiorstw obszarami do wykorzystania w przyszłości a stawka jest wysoka gdyż znaki towarowe warte są często dziesiątki lub setki milionów złotych i bywają najcenniejszymi aktywami spółek w sektorze dóbr konsumpcyjnych. Badane firmy tracą średnio 4 mln zł rocznie wskutek naruszeń ich własności intelektualnej a średnia roczna strata przypadająca na jednego pracownika w wyniku naruszeń własności intelektualnej wynosi 8 000 zł, przy czym firmy z kapitałem zagranicznym ponoszą straty średnio o 16% wyższe niż firmy polskie. - Z naruszaniem własności intelektualnej w sektorze dóbr konsumpcyjnych, poza stratami dla przedsiębiorców, mogą wiązać się także zagrożenia dla samych konsumentów. Użytkowanie produktów nielegalnie oznaczonych znanymi markami, pochodzących z nieznanego źródła może być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet dla życia konsumentów tłumaczy Beata Iwanienko, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenie ProMarka. - Własność intelektualna może być lekarstwem na spowolnienie gospodarcze podsumowuje Tomasz Grunwald, Partner Doradztwo Podatkowe. W okresie spowolnienia gospodarczego możliwość uwolnienia tego typu rezerw, np. z tytułu opłat licencyjnych może być doskonałym pomysłem na poprawę rentowności