Wszczęte w marcu 2012 r. postępowanie było konsekwencją kontroli z przeszukaniem przeprowadzonej przez Urząd. Zebrane wówczas materiały oraz prowadzona analiza wykazały, że Kronopol przez ponad 10 lat, od 2001 do 2012 r., ustalał z autoryzowanymi przedstawicielami oraz hurtowniami przedstawicielskimi minimalne hurtowe ceny odsprzedaży swoich produktów. Dotyczyło to płyt wiórowych i pilśniowych, używanych głównie w przemyśle meblowym. W efekcie zmowy wybranych produktów Kronopolu nie można było kupić taniej niż po uzgodnionej przez przedsiębiorców cenie minimalnej. Stosowanie przez autoryzowanych dystrybutorów cen niższych od ustalonych, groziło, bowiem sankcjami finansowymi ze strony producenta.
Jak przypomina UOKiK, maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję może wynieść 10 proc. przychodu. Na obniżkę sankcji przedsiębiorca uczestniczący w zmowie może liczyć, jeśli podejmie współpracę z Urzędem. Kronopol złożył wniosek leniency, jednak jako inicjator porozumienia nie mógł otrzymać całkowitego zwolnienia z kary, a jedynie jej redukcję. Producent dostarczył istotne informacje, m.in. korespondencję handlową oraz notatki ze spotkań z dystrybutorami, a także zaprzestał udziału w zmowie. Dlatego Prezes UOKiK zdecydowała o obniżeniu sankcji finansowej o 30 proc. Ostatecznie kara nałożona na Kronopol wyniosła blisko 14 mln zł (13 738 187,90 zł).

Porozumienie ze swoimi dystrybutorami zawarła również spółka Akuna Polska. Zajmuje się ona sprzedażą suplementów diety na zasadach marketingu sieciowego (wielopoziomowego). W takim systemie kontrahent nabywa za określoną cenę produkty bezpośrednio od Akuna, a następnie odsprzedaje je kolejnemu dystrybutorowi w ramach tzw. linii sponsorskiej lub klientowi końcowemu, czyli konsumentowi. Z informacji uzyskanych przez UOKiK wynika, że przez ponad 10 lat (do grudnia 2011 r.) spółka ustalała sztywne ceny detaliczne, po których dystrybutorzy mieli obowiązek sprzedawania produktów konsumentom. Ponadto (do lutego 2012 r.) uniemożliwiała swoim partnerom handlowym swobodny wybór kontrahentów, narzucając od kogo mogą kupować i komu sprzedawać. Za praktykę ograniczającą konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na Akuna Polska karę w wysokości ok. 160 tys. zł (159 534,89 zł).

Postępowanie antymonopolowe w sprawie zmowy cenowej taksówkarzy w Grudziądzu zostało wszczęte po otrzymaniu informacji od jednego z uczestników porozumienia. Wykazało ono, że siedem korporacji taksówkowych wspólnie ustaliło ceny przewozu: za kilometr jazdy, opłatę początkową oraz za godzinę postoju. Niedozwolona praktyka trwa co najmniej od 2008 roku. Na uczestników porozumienia (Korona Taxi, dwóch wspólników spółki Non Stop Tele Taxi, Grudziądzkie Zrzeszenie Transportu, Taxi Mercedes oraz Stowarzyszenie Taksówkarzy Tele Taxi) Prezes UOKiK nałożyła kary finansowe w łącznej wysokości blisko 18 tys. zł. Nakazała również zaniechania niedozwolonej praktyki. Sankcji uniknął przedsiębiorca, który powiadomił UOKiK o zmowie, a wcześniej wystąpił z kartelu - Biuro Tele Taxi.

Jak podaje UOKiK, wszystkie wymienione  decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów