Propozycja uregulowania pozycji korpusu prawników  Trybunału dotyczy wyodrębnionej grupy prawników, wykonujących zadania na określonych stanowiskach związanych bezpośrednio z obsługą działalności orzeczniczej Trybunału i pracą sędziów Trybunału. Są to osoby, które jako asystenci i współpracownicy sędziów do spraw orzecznictwa – wykonują w istocie czynności odpowiadające czynnościom asystentów sędziów. W założeniu, korpus prawników  Trybunału stanowi elitarne – w najlepszym, profesjonalnym sensie tego pojęcia oraz stosownie do wykonywanych zadań – grono specjalistów, służących Trybunałowi umiejętnościami zbierania i opracowywania informacji prawniczej z różnych źródeł, analizą i znajomością zagadnień z wielu dziedzin prawa, adekwatnie do wielości, złożoności oraz różnorodności zagadnień prawnych w sprawach rozpoznawanych przez Trybunał, a także sporządzających wstępne koncepcje oraz projekty rozstrzygnięć, ich uzasadnień. Wykaz stanowisk w korpusie i warunki kwalifikacyjne związane z zatrudnianiem na tych stanowiskach, określone będą w zarządzeniu Prezesa Trybunału, wydanym na wniosek szefa Biura, po zasięgnięciu opinii Zgromadzenia Ogólnego. Podkreślić należy, że w głównej mierze propozycja ta nawiązuje do istniejącej już w Trybunale praktyki. Prawnicy zatrudnieni na stanowiskach asystentów i  tzw. orzeczników, wykonują zadania bezpośrednio związane merytorycznie z orzecznictwem Trybunału. Jest to grupa ponad 50 osób, w tym 25 doktorów i  3 doktorów habilitowanych nauk prawnych. Obecnie stanowią wyodrębnioną, w ramach statutu Biura, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania, grupę pracowników. Dlatego powołanie w drodze ustawy korpusu prawników Trybunału jest w pełni racjonalne oraz adekwatne do instytucji asystentów sędziów w sądach powszechnych i administracyjnych, a także w Sądzie Najwyższym i Naczelnym Sądzie Administracyjnym – czytamy w uzasadnieniu do prometu ustawy.
. Proponuje się zarazem, po uwzględnieniu zmian wprowadzonych „ustawą deregulacyjną”, aby prawnicy w korpusie mogli,  po uzyskaniu odpowiedniego stażu  pracy na tych stanowiskach, ubiegać się o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego, radcowskiego lub notarialnego. A w przypadku doktorów nauk prawnych – o wpis na listę adwokatów lub radców prawnych; osoby te mogłyby również ubiegać się o zatrudnienie na stanowisku radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
Kwalifikacje i doświadczenie pracowników korpusu prawników, nabywane i rozwijane w pracy w Trybunale, w pełni predysponują ich do możliwości korzystania z preferencji w dostępie do innych zawodów prawniczych, analogicznie do osób korzystających z takich preferencji na podstawie przepisów odpowiednich ustaw – uważa prezydent. Należy mieć na względzie, że po nowelizacji ustaw: Prawo o adwokaturze, o radcach prawnych, o notariacie oraz o komornikach sądowych i egzekucji, we wspomnianej już ustawie deregulacyjnej,                  ustawy te uwzględniają stosowne preferencje w odniesieniu m.in. do „osób zatrudnionych w Trybunale Konstytucyjnym wykonujących zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego” tzn. w zakresie definicji korpusu prawników Trybunału.
Warto też wspomnieć, że możliwość ubiegania się przez członków korpusu prawników Trybunału o dopuszczenie do zdawania egzaminu sędziowskiego zapewnia przepis art. 126 ust. 2 projektu, uwzględniający odpowiednie stosowanie do członków korpusu, przepisu art. 155 § 7 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych.