Zdaniem wnioskodawcy zakres regulacji przekazanej przez kwestionowany przepis do określenia w rozporządzeniu jest zbyt szeroki. Obejmuje wszystkie kwestie związane z oceną osiągnięć w nauce uczniów wszystkich typów szkół i placówek wymienionych w ustawie o systemie oświaty. Niektóre z tych kwestii mają kluczowe znaczenie z punktu widzenia realizacji konstytucyjnego prawa do nauki. Osiągnięte wyniki są bowiem naturalnym i jedynym dopuszczalnym warunkiem różnicowania dostępu do szkół i uczelni publicznych.
Kwestionowane upoważnienie ustawowe, ze względu na ścisły związek ze sferą praw i wolności jednostki, powinno być precyzyjne i szczegółowe. Konieczne jest, aby zawierało jasne i proste do odczytania wskazówki co do merytorycznej treści rozporządzenia. Ponadto o kształcie systemu oceniania i organizowania egzaminów powinien zdecydować ustawodawca, kompetencja ta nie może zostać przekazana organowi władzy wykonawczej, bo jest to sprzeczne z konstytucją - podkreśla wnioskodawca.
Rozprawie będzie przewodniczył sędzia TK Marek Zubik, sprawozdawcą będzie sędzia TK Mirosław Granat.