Władza wykonawcza nie może decydować o zmianach w konstytucyjnym organie w taki sposób, że przestaje on bronić praw i wolności obywatelskich. Obrona praw jednostki - to jest główna funkcja Trybunału Konstytucyjnego.
- Zakwestionowałem niewłaściwy tryb uchwalenia ustawy o TK , ale podstawą główną wniosku jest skracanie kadencji sędziów, którzy już zostali powołani - tłumaczy dr Bodnar. - Takie sytuacje są niedopuszczalne w świetle umów międzynarodowych, Konwencji Praw Człowieka , Międzynarodowego Paktu Praw Osobistych i Politycznych.
RPO odwołał się do orzecznictwa sądów międzynarodowych w sprawie Węgier, Białorusi, państw Ameryki Łacińskiej, gdzie przed upływem kadencji odwoływano sędziów. - W tej sprawie chodzi o jakość demokratycznego państwa prawnego - dodaje RPO.
W kwestii niezawisłości sędziowskiej Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że są przepisy, które stosowane poprawnie nie muszą być ingerencją w niezależność władzy sądowniczej. Tylko wtedy, gdy przepisy będą interpretowane nadmiernie, są zagrożeniem. Przykładem może być ustawa o ustroju sądów powszechnych , czy regulamin pracy sądów powszechnych. Ingerencją taką może być publiczne napiętnowanie wyroków przez media, czy lustracja rodzin sędziów albo nadmierne wykorzystanie nadzwyczajnych środków zaskarżenia, które będą kwestionowały prawomocne rozstrzygnięcia sądów - dodaje dr Bodnar. - Cóż z tego, że jednostki skierują sprawę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, gdy utracimy jedną z największych zdobyczy 25-lecia, jaką jest niezależność sądownictwa? - pyta retorycznie RPO.
Źródło: wystąpienie z 24 listopada br. wygłoszone na konferencji zatytułowanej "Niezależność sądownictwa gwarancją praw i wolności jednostki", organizowanej przez SSP "Iustitia" i KRS.
Dowiedz się więcej z książki | |
Konstytucyjny system organów państwowych
|