2008 rok może być rekordowy dla firm prawniczych. Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych napływ inwestycji zagranicznych do Polski przekroczył w grudniu 15 mld Euro. Ubiegłoroczne obroty kancelarii prawnych w Polsce, według różnych statystyk, wyniosły ponad trzy miliardy złotych, a ten rok dzięki wyższemu napływowi inwestycji może być dla rynku jeszcze lepszy.

Chociaż niektórzy wieszczą już recesję, bo kiedy rynek aż huczy od optymizmu, należy przygotować się na korektę to nic nie wskazuje na razie na zahamowanie pozytywnego trendu na rynku usług prawniczych dla biznesu. Według najnowszych badań Wolters Kluwer Polska aż 98 proc. partnerów w największych firmach prawniczych i 85 proc. partnerów w kancelariach lokalnych jest zdania, że sytuacja naszego kraju zmierza w dobrym kierunku – wynika z sondażu WK Index. To radykalna zmiana nastrojów i 42 procentowy wzrost pozytywnych opinii w porównaniu z badaniem przeprowadzonym w maju i w czerwcu 2007 roku. Koniunkturę napędzają zwłaszcza firmy inwestujące w nieruchomości oraz fuzje i przejęcia. Niemal 80% inwestorów zamierza zwiększyć swoje zaangażowanie kapitałowe w Polsce, 56,3% zamierza to zrobić już w ciągu najbliższego roku, wynika z analiz KPMG. Klienci kancelarii Plucińska Stopczyk Mikulski deklarują inwestycje związane z zakupem i sprzedażą nieruchomości oraz planują przejęcia. Inwestycje tego typu pojawiły się na większą skalę w Polsce w 2005 r. i ich udział w globalnej wartości inwestycji cały czas rośnie. Pojawili się nowi gracze z zagranicy - deweloperzy i fundusze inwestycyjne. Jest w związku z tym dużo pracy dla radców prawnych. Prawnicy obsługują transakcje sprzedaży i leasingu gruntów oraz budynków, wynajmu powierzchni handlowych i biurowych, a także projekty budowlane, w tym greenfield. Doradzają również w sprawach finansowania tych przedsięwzięć. Jest więc popyt na usługi polskich średnich kancelarii lub wysoko wyspecjalizowane działy w dużych firmach prawniczych.

Według aktualnego trendu na rynku prawnicy specjalizują się w sektorach biznesu: nieruchomości, transport, logistyka, AGD i RTV, a nie w dziedzinach prawa. Specjalizacja jest w tej chwili koniecznością dla prawników. Wszechobecność przepisów i inflacja prawa oraz coraz większe skomplikowanie biznesu (nowe technologie, biotechnologie, telekomunikacja, sprawy inżynieryjne) sprawia, że musimy znaleźć swoją niszę. Duży biznes nie wierzy w omnibusów. Wyspecjalizowana kancelaria może w dalszej kolejności szukać aliansów lub stowarzyszać się z innymi firmami prawniczymi, żeby zaoferować klientowi kompleksową, komplementarną usługę. To właśnie staramy się realizować. Klienci są dzisiaj bardzo wymagający.

Przeprowadziliśmy krótką analizę wśród Klientów. Zapytaliśmy czego przedsiębiorcy oczekują od prawników. Nasi Klienci prowadzą biznes w dużych rozmiarach, więc potrzebują pomocy prawnej w praktycznie pełnym zakresie, począwszy od prawa korporacyjnego, poprzez prawo handlowe międzynarodowe, prawo pracy, aż do przepisów dotyczących restrukturyzacji. Klienci mówią, że chcą korzystać z kancelarii, które rozumieją biznes, które obsługują biznes i które gwarantują komfort ekonomiczny dla firmy. Prawnicy, którzy poszukują rozwiązań literalnych, z kodeksów, którzy nie rozumieją na czym polega konkretny interes, mogą popełnić wiele błędów, więc takiej współpracy przedsiębiorcy unikają. To oznacza, że rynek dojrzewa i przedsiębiorca nie kupuje u prawnika kota w worku. Często jest tak, że nasi klienci pracują z więcej niż jedną firmą prawniczą. Firmy w panelu doradców zapewniają komfort w różnych dziedzinach prawa. Dotyczy to przede wszystkim tych klientów, którzy prowadzą działania globalne i potrzebują transnarodowej pomocy prawnej.

Jeżeli chodzi o finansowy wariant współpracy z klientami, z analizy kancelarii Plucińska Stopczyk Mikulski wynika, że, paradoksalnie, stawka godzinowa proponowana przez firmy prawnicze nie ma większego znaczenia dla wielu klientów, ponieważ managerowie zwykle nie wiedzą ile czasu pracy wymaga realizowana transakcja. Przedsiębiorcy wolą poznać szacunkowy całkowity koszt ewentualnej współpracy przy transakcji już na początku. Dobrzy prawnicy potrafią to oszacować. Dla klientów najważniejsze znaczenie ma ekonomika usług prawniczych, koszty dopasowane do wartości transakcji i przewidywalność współpracy. Klienci mówią również o tym, że cenią referencje i rekomendacje prawników, a te wynikają, m.in. z rankingów kancelarii prawnych i doświadczenia w branży.

Przemysław R. Stopczyk
radca prawny i wspólnik zarządzający w kancelarii
PLUCIŃSKA STOPCZYK MIKULSKI.