Krajowa Rada Radców Prawnych opracowuje kodeks dobrych praktyk. Kodeks, który jak zapowiadają radcowie, ma obowiązywać już od października tego roku ma na celu podnoszenie standardów usług świadczonych przez radców prawnych. Stosowanie jego zasad będzie dobrowolne. Nie przyjęcie ich będzie jednak wyraźnym sygnałem dla klienta, który może zniechęcić się do dalszej współpracy z kancelarią. Do zasad dobrych praktyk będzie należało ustalenie wynagrodzenia z klientem przed rozpoczęciem usług - zapowiada mec. Maciej Bobrowicz, prezes KRRP, w wywiadzie dla Gazety Prawnej.

Krajowa Rada Radców Prawnych chce, aby standardy usług oferowanych przez radców prawnych były coraz wyższe. W zasadach etyki radcy prawnego są już w tej chwili pewne wskazówki, jak postępować. Regulują one nasz stosunek do klientów. Zasady dobrych praktyk rozwijają te normy. - Zasady dobrych praktyk to zbiór praktyk, wzorców umów, sposobów zachowań, które mogą być stosowane w stosunkach z klientem. Jesteśmy drugim samorządem w Europie, który po Law Society of Wales and England takie zasady buduje - mówi Maciej Bobrowicz, prezes KRRP, w wywiadzie dla Gazety Prawnej.  

Celem opracowania kodeksu dobrych praktyk radcy prawnego jest podnoszenie standardów usług. Dyrektywa unijna nakłada pewne obowiązki na państwa członkowskie dbania o jakość usług. W szczególności dotyczy to również usług profesjonalnych. CCBE (Rada Adwokatur i Stowarzyszeń Prawniczych Europy) również sugeruje krajom członkowskim działania w celu podwyższenia standardów. Na czym będzie polegało przyjęcie przez kancelarię kodeksu dobrych praktyk?  Według Macieja Bobrowicza, kancelaria, która zdecyduje się na poddanie rygorom wynikającym z kodeksu dobrych praktyk, będzie informowała klientów i całe swoje otoczenie rynkowe o tym, że w obrocie gospodarczym, w stosunkach z klientem przyjęła dobrowolnie pewne zasady, które są bardziej rygorystyczne, bardziej uciążliwe dla tej kancelarii, a korzystne dla klientów. Ten sposób postępowania będzie też wymuszać na rynku, na innych chcących konkurować kancelariach, podobne sposoby zachowania. Klient, który ma wolny wybór, będzie brał pod uwagę gwarancję jakości dobrych, rzetelnych usług.

Mec. Bobrowicz sugeruje, że do zasad dobrych praktyk będzie należało ustalenie wynagrodzenia z klientem przed rozpoczęciem usług. Te kwestie stanowią jeden z podstawowych konfliktów, jakie mogą wystąpić miedzy radcą a klientem. Chodzi o precyzyjne określenie wynagrodzenia, pod warunkiem oczywiście, iż jest ono, na danym etapie sprawy, możliwe do określenia. Takie działanie niweluje potencjalny konflikt między kancelarią a klientem.  Wdrożenie kodeksu będzie oczywiście dobrowolne, gdyż na tym właśnie polega zasada dobrych praktyk.  - Nad przygotowaniem zasad best practice pracuje specjalnie powołany zespół ds. standardów i dobrych praktyk, pod przewodnictwem Przemysława Kozdója. Bardzo chcielibyśmy, żeby uchwała wprowadzająca te zasady była podjęta we wrześniu. Oznaczałoby to, że kancelarie mogłyby ją stosować od października - powiedział Bobrowicz.

(Źródło: GP/KW/KRRP)