Celem tego działania jest zidentyfikowanie praktycznych problemów, które ograniczają funkcjonowanie jednolitego rynku usług, oraz wykrycie niezamierzonych skutków wzajemnych oddziaływań między poszczególnymi przepisami. Komisja stwierdziła już, że istnieje potrzeba podjęcia dalszych działań w sprawie ograniczeń nałożonych na niektórych dostawców usług w pewnych krajach.
Bruksela chce też usunąć bariery blokujące rozwój usług trans granicznych. „Wspólna ocena” pokazała w szczególności trudności w świadczeniu usług transgranicznych w państwach, w których podmiot świadczący usługi nie ma stałej siedziby
Komisja zamierza dążyć także do zapewnienia szerokiego wdrożenia dyrektywy usługowej oraz jej powszechnego stosowania. Będzie podejmować dialog dwustronny z państwami członkowskimi, które mają problemy ze wdrażaniem dyrektywy. Ponadto w 2011 r. komisja opracuje pierwszą ocenę gospodarczych skutków wdrożenia dyrektywy oraz jej wpływu na funkcjonowanie rynków usług.

Komisja Europejska przypomina, że usługi odpowiadają obecnie w Unii Europejskiej za dwie trzecie PKB i zatrudnienia. Jednocześnie stanowią jedynie około 20 proc. wartości handlu wewnątrzunijnego. Tylko około 8 proc. unijnych MŚP prowadzi działalność w innych państwach członkowskich wspólnoty. Aby uruchomić cały potencjał jednolitego rynku usług do 2012 r., Komisja Europejska podjęła decyzję o realizacji serii ukierunkowanych działań mających na celu wyeliminowanie pozostałych do rozwiązania problemów.
Jak podkreśla KE, c
elem dyrektywy o usługach jest właśnie usunięcie niepotrzebnych i obciążających przedsiębiorstwa barier w handlu usługami w ramach jednolitego rynku. W rok po upływie terminu transpozycji dyrektywy komisja i państwa członkowskie zakończyły opracowywanie oceny dotyczącej jej wdrożenia w praktyce. Wynika z niej, że chociaż wiele dotychczas osiągnięto, nadal nie został w pełni wykorzystany potencjał jednolitego rynku usług. 

Źródło: euractiv.pl