Autor przypomina, że Kodeks postępowania cywilnego przewiduje regułę, że uzasadnieniu podlegają tylko te postanowienia, które podlegają zaskarżeniu. O tym zaś, czy są one uzasadniane z urzędu, czy dopiero na wniosek, decyduje to, czy zostały ogłoszone na rozprawie, czy też wydano je na posiedzeniu niejawnym. Te ogłoszone na rozprawie uzasadnia się jedynie na wniosek strony, zgłoszony w terminie tygodniowym od ogłoszenia. Natomiast te wydane na posiedzeniu niejawnym doręcza się z urzędu od razu z uzasadnieniem.
Czytaj: Już obowiązują przepisy mające usprawnić postępowania cywilne>>>
W praktyce znaczna część takich uzasadnień dotyczy prostych i mało ważnych spraw, jak np. przyznania świadkowi zwrotu kosztów podróży. Zdaniem autora, przy kolejnej nowelizacji procedury cywilnej warto rozważyć, czy nie zmienić reguły z art. 357 § 2 zd. 2 k.p.c. poprzez usunięcie z niego zasady doręczania postanowień już z uzasadnieniem i zastąpienie jej rozwiązaniem identycznym jak przewidziane w art. 357 § 1 k.p.c. Alternatywnie można by zawrzeć w tym przepisie stwierdzenie, że sąd może odstąpić od sporządzenia uzasadnienia z urzędu. Wówczas sąd miałby obowiązek sporządzić uzasadnienie dopiero wtedy, gdy wniesie o to strona. Więcej>>>
Bez obowiązkowych uzasadnień szybsze postępowanie cywilne
Rezygnacja z uzasadnień niektórych postanowień w postępowaniu cywilnym odciążyłaby sądy od być może zbędnej pracy, w rezultacie przyspieszając rozpoznawanie spraw twierdzi dr Marcin Lemkowski, adwokat z kancelarii Wardyński i Wspólnicy.