Projekt rozporządzenie określa:
1) organizację, szczegółowe warunki i tryb odbywania aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej;
2) szczegółowe warunki odbywania w trakcie aplikacji sędziowskiej stażu na stanowisku referendarza sądowego;
3) sposób ustalania systemu punktowego oceny zaliczania sprawdzianów i ich poprawek, praktyk i stażu, objętych programem aplikacji;
4) wzór dyplomu ukończenia aplikacji ogólnej.

Proponowane rozwiązania nie odbiegają zasadniczo od przyjętych w dotychczas obowiązującym akcie wykonawczym regulującym odbywanie aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej, tj. w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz. U. Nr 107, poz. 895).
Przyjmuje się, że aplikant odbywa aplikację ogólną, sędziowską lub prokuratorską, zgodnie z programem aplikacji, uchwalanym przez Radę Programową Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, a następnie uszczegóławianym przez Dyrektora Krajowej Szkoły i przedstawianym aplikantom. W rozporządzeniu wskazano konieczne elementy szczegółowego programu aplikacji ustalanego przez dyrektora Szkoły i doprecyzowano pojęcie cyklu szkoleniowego, na który składają się zajęcia i praktyki z określonej problematyki, zakończone sprawdzianem wiedzy i umiejętności aplikanta.
Przyjęto, że aplikanci – w ramach danego cyklu szkoleniowego – odbywają zajęcia w dni robocze w wymiarze do 40 jednostek lekcyjnych, po 45 minut każda; z kolei praktyki odbywają się w sądach, prokuraturach lub innych jednostkach wskazanych w programie aplikacji, także w dni robocze, w wymiarze do 8 godzin dziennie. Proponowane rozwiązania kładą nacisk przede wszystkim na pozyskiwanie umiejętności z zakresu metodyki pracy w zawodach, do których wykonywania aplikacja ma przygotować, oraz stosowanie w praktyce zdobytej wiedzy teoretycznej. W celu dokonania weryfikacji prawidłowego przebiegu praktyki aplikanci będą zobowiązani do prowadzenia dziennika praktyk.
Przyjęto, że każdy cykl szkoleniowy kończy się sprawdzianem wiedzy dotyczącej problematyki nim objętej, przede wszystkim w zakresie umiejętności jej praktycznego wykorzystania.
Projekt rezygnuje z wprowadzenia sztywnej liczby członków komisji sprawdzianowej, pozwalając Dyrektorowi Krajowej Szkoły na jej dostosowanie, w granicach zakreślonych przez przepis, do zakresu zadań.
Projekt zakłada, że dyrektor Krajowej Szkoły będzie zwracał się do Ministra Sprawiedliwości o przedstawienie wykazu stanowisk referendarzy sądowych, które zostały przeznaczone dla aplikantów aplikacji sędziowskiej odbywających staż. Jednocześnie dyrektor Krajowej Szkoły w terminie 7 dni od dnia zakończenia egzaminu sędziowskiego będzie ogłaszał w Biuletynie Informacji Publicznej listę rankingową aplikantów, którzy złożyli egzamin sędziowski. Lista ta będzie zawierała imiona i nazwiska aplikantów z podaniem liczby punktów uzyskanych przez każdego aplikanta na egzaminie sędziowskim. W przypadku uzyskania przez 2 lub więcej aplikantów jednakowej liczby punktów z egzaminu, aplikanci ci będą umieszczani na tym samym miejscu na liście. Dzięki pozycji na liście rankingowej, aplikanci będą mieli prawo wyboru miejsca odbywania stażu, czyli stanowiska ujętego w wykazie Ministra Sprawiedliwości. W razie zajęcia tego samego miejsca i woli odbywania stażu w tym samym sądzie o pierwszeństwie wyboru zadecyduje suma punktów uzyskanych przez aplikanta ze wszystkich sprawdzianów objętych programem aplikacji sędziowskiej.
W trakcie stażu aplikant pozostaje pod pieczą patrona, który powinien, w przypadku, gdy aplikant zwróci się o pomoc udzielać mu porad w zakresie metodyki pracy referendarza sądowego oraz przy wykonywaniu czynności administracji sądowej. Z uwagi na to, że staż, jak sama nazwa wskazuje, ma przygotować aplikanta do samodzielnej pracy, co najmniej raz na kwartał posiedzenia odbywane przez aplikanta będą podlegać lustracji, z której patron będzie sporządzał sprawozdanie zawierające zalecenia i wnioski. Ze sprawozdaniem tym aplikant będzie niezwłocznie zapoznawany.
Aplikant będzie miał obowiązek prowadzenia dziennika stażu. Podobnie jak w przypadku praktyki, po zakończeniu stażu dziennik stażu będzie niezwłocznie przekazywany przez aplikanta patronowi koordynatorowi.
Każdy sprawdzian, przebieg praktyki oraz przebieg stażu będą podlegać ocenie punktowej w skali od 0 do 5 punktów, przy czym ocena ta powinna stanowić wielokrotność 0,5 punktu. Oznacza to, że możliwe będzie, w ramach tej skali, wystawianie punktów „połówkowych”.
Oceny mają podlegać krótkiemu pisemnemu uzasadnieniu, co jest konieczne z uwagi na walor dydaktyczny ocen. Jednocześnie przyjęto, że od dokonanej oceny aplikantowi nie będzie przysługiwało odwołanie.
Projekt został przekazany do OSR, opinii o zgodność z Prawem Unii Europejskiej oraz do uzgodnień międzyresortowych.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.ms.gov.pl, stan z dnia 14 września 2011 r.