Wszystkie trzy dokumenty odnoszą się do kwestii związanych z szeroko pojęta korupcją oraz sposobom jej przeciwdziałania. Zagadnienie to przyświecało zwłaszcza twórcom projektu założeń do założeń ustawy Prawo antykorupcyjne oraz  ustawy o lobbingu. Inny nieco charakter ma projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, którego celem nie tyle jest stworzenie nowych instrumentów prawnych w walce z korupcją, ile wprowadzenie przepisów usuwających sprzeczność ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym z Konstytucją RP, stwierdzoną w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 czerwca 2009 r. (sygn. akt K 54/07).
Twórcy projektu założeń do projektu ustawy Prawo antykorupcyjne oraz projektu założeń do projektu ustawy o lobbingu uznali, że najlepszą metodą zapobiegania zjawisku korupcji jest transparentność, przejrzystości życia publicznego.
Jednak dobre w intencjach dążenie do transparentności spowodowało ustanowienie wielu szczegółowych obowiązków informacyjnych po stronie szerokiego kręgu osób, dotyczących zróżnicowanych stanów faktycznych. Nie wiadomo, czy będzie możliwe spełnienie tych wszystkich obowiązków, a także ich weryfikacja przez uprawniony organ (Centralne Biuro Antykorupcyjne). Dlatego konieczne wydaje się ponowne przyjrzenie się przez twórców przedmiotowych projektów ustaw katalogom tych informacji i ograniczenie ich do takiego zakresu, jaki jest niezbędny dla realizacji stwierdzonych problemów społecznych, które projekty ma rozwiązywać.
W projektach brak natomiast innych niż zapewnienie transparentności i przejrzystości sposobów przeciwdziałania zjawisku korupcji. W szczególności nie ustanawia się nowych procedur funkcjonowania podmiotów władzy publicznej. Należy to do największych mankamentów ocenianych projektów.
Kolejną podstawową wadą planowanych rozwiązań prawnych, zawartych w projekcie założeń do projektu ustawy Prawo antykorupcyjne oraz w projekcie założeń do projektu ustawy o lobbingu, jest nieproporcjonalność rozwiązań, której skutkiem jest naruszenie szeregu zasad konstytucyjnych i praw gwarantowanych w ustawie zasadniczej.
Część proponowanych rozwiązań ogranicza prawa do swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej oraz pogarsza sytuację stowarzyszeń reprezentujących interesy przedsiębiorców.

 

Więcej >>>