W piątek, 4 lutego, zakończył się pierwszy etap Konkursu Bezpieczny eSklep prowadzonego przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM), który od lat obserwuje i analizuje sektor e-gospodarki. Przedsięwzięcie cieszy się wielką popularnością. Jego honorowym patronem został Minister Gospodarki Waldemar Pawlak. Biorący udział w konkursie przedsiębiorcy zgłaszali swoje firmy do oceny, m. in. pod kątem przejrzystości umów, bezpieczeństwa danych klientów, czy jakości informacji o sprzedawanych towarach.
- Zainteresowanie konkursem przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Było tak duże, że zdecydowaliśmy się przesunąć termin składania wniosków. Łącznie zgłosiło się ponad 1400 sklepów. Konkurs wchodzi teraz w drugi etap, w którym zweryfikujemy kandydujące firmy. Część z nich będzie musiała uzupełnić przesłane dane. Wstępnych wyników prac można spodziewać się dopiero w połowie marca, gdyż zależy nam na rzetelnej ocenie sklepów biorących udział w konkursie. - mówi Kinga Szewczyk, pomysłodawczyni Konkursu Bezpieczny eSklep.
Spośród wszystkich zgłoszonych kandydatur zostanie wyłoniona krótka lista sklepów, do których może zostać wysłana ankieta mająca na celu zdobycie dodatkowych informacji o codziennym zachowaniu sklepów wobec ich klientów.
Uczestnicy konkursu starają się o prestiżowe wyróżnienie potwierdzające stosowanie dobrych praktyk handlowych, sprzyjających wzrostowi zaufania do robienia zakupów w Internecie. Jednym z podstawowych warunków dokonywania transakcji między ludźmi jest obustronne przeświadczenie o dopełnieniu przez drugą stronę warunków kontraktu. Według badań przeprowadzonych przez Ceneo na ponad 150 tys. Polskich internautów, 73% z nich obawia się bycia oszukanym przez e-sprzedawców. Pomimo braku zaufania, liczba sklepów internetowych dynamicznie wzrasta (w 2007 roku mówiło się o 2,5 tys., a w 2009 o 7,5 tys.), dlatego takie akcje, jak ta przeprowadzana przez Instytut Logistyki i Magazynowania, są bardzo ważne dla polskiej gospodarki. Rosnąca ilość sklepów internetowych świadczy o ich konkurencyjności i atrakcyjności ich cen dla portfela przeciętnego Polaka. Podniesienie zaufania do sprzedaży internetowej może okazać się korzystne nie tylko dla przedsiębiorców, ale i całego społeczeństwa.