Adwokaci mogli jedynie zamieszczać informacje na tablicach oznaczających siedziby kancelarii oraz jednorazowo informować o rozpoczęciu działalności lub zmianie adresu czy numeru telefonu. Niebawem adwokaci będą mogli powszechnie informować klientów o swej działalności. Zmiany zaczną obowiązywać od opublikowania znowelizowanego kodeksu w najbliższym numerze "Palestry". Co wolno adwokatom?

Wolno im będzie publikować ogłoszenia o swych specjalizacjach, tytułach naukowych, publikacjach lub dotychczasowym przebiegu kariery zawodowej. Nowy kodeks utrzymuje zakaz klasycznej reklamy, rozumianej jako działania zmierzające do "pozyskania konkretnego klienta w sposób wartościujący". Niedopuszczalna będzie więc natarczywość, atakowanie informacją klientów, rozsyłanie ofert bez zaproszenia oraz publikowanie cenników usług. Radcowie prawni znowelizowali zasady etyki już w 2004, dopuszczając m.in. możliwość reklamy informacyjnej.

Komentarz UOKiK

W najnowszym raporcie dotyczącym koncentracji usług prawniczych, jeszcze przed nowelizacją kodeksu etyki adwokatury, analitycy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napisali:  "(…)Występujące w regulacjach dotyczących samorządów zawodowych ograniczenia, powinny pojawiać się tylko wtedy, kiedy są uzasadnione interesem publicznym. Brak możliwości reklamowania swej działalności zawodowej przez adwokatów w jakiejkolwiek formie powoduje zmniejszenie dostępu do informacji o świadczonych usługach na rynku, co nie sprzyja interesom konsumentów. Poza tym ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zasady uczciwej reklamy i określa warunki dla reklamy porównawczej, w związku z czym dozwolona jest tylko taka reklama, która wiąże się z uczciwą konkurencją. Korporacja nie zezwala jednak na jakąkolwiek reklamę. Stanowi to nadmierne ograniczenie konkurencji, zwłaszcza w segmencie usług dla małych przedsiębiorstw i osób fizycznych. Ponieważ wspomniane podmioty są w dużym stopniu wrażliwe na cenę, strategia informowania ich o pobieranych za świadczone usługi opłatach byłaby jednym z ważniejszych narzędzi walki konkurencyjnej. W obecnym stanie rzeczy jej zastosowanie jest zabronione, co skutkuje gorszym poinformowaniem klientów i wyższym poziomem cen świadczonych usług.

Adwokata obowiązują zasady etyki zawodowej, które między innymi stanowią, iż obejmuje go zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, czyli w sposób niezgodny z zasadami lojalności wobec kolegów. Zapis taki należy uznać za szczególnie szkodliwy, ponieważ wydatnie utrudnia on powstanie efektywnej konkurencji w zawodzie, stawiając dobro członków korporacji ponad dobrem klientów. Wzajemna lojalność członków korporacji oznacza bowiem wyższe ceny, brak walki o klienta, a w konsekwencji gorsze dopasowanie jakości usług do potrzeb społecznych – stan spotykany przede wszystkim w branżach opanowanych przez kartele i monopole. Ponadto wysoki poziom ogólności sformułowania "lojalność wobec kolegów" oznacza, iż nawet nieśmiałe próby konkurowania uznane mogą być za postępowanie nieetyczne i jako takie podlegać karom dyscyplinarnym. Powstaje w ten sposób mechanizm, który nie tylko nie sprzyja rozwijaniu się konkurencji, lecz jej zapobiega. Korzyści z jego istnienia są niezwykle dyskusyjne, natomiast szkodliwe konsekwencje, przejawiające się wyższym poziomem cen i gorszym zaspokojeniem potrzeb społecznych, szczególnie dotkliwe.(…)
Nadmiernie restrykcyjny wydaje się być również zakaz korzystania przez adwokatów z pośredników. Utrudnia on rozwój nowoczesnych form świadczenia usług, takich jak np. rynek internetowy, gdzie pośrednicy kojarzyliby osoby poszukujące konkretnych usług ze świadczącymi je prawnikami. (…)" .
(źródło: UOKIK/KW)

www.uokik.gov.pl