Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 98 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu. Teraz nowela trafi do podpisu prezydenta.

Nowelizacja ma wyeliminować nadużycia i uszczelnić system zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem.

Zgodnie z zapisami ustawy, zwolnienie z podatku obejmuje tylko tę część nieruchomości kolejowych, która zajęta na prowadzenie działalności kolejowej. Chodzi m.in. o poczekalnie, toalety, powierzchnie kas biletowych i inne powierzchnie przeznaczone do sprzedaży biletów, pochylnie, kładki dla pieszych, punkty informacyjne, czy miejsca parkingowe i ciągi dojazdowe do parkingów.

Poza tym zwolnienie obejmie m.in. grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej lub obiekty usługowe udostępniane przewoźnikom kolejowym, czy budynki i budowle wykorzystywane bezpośrednio do świadczenia usług związanych z obsługą podróżnych. Zwolnione z opodatkowania miałyby być nieruchomości zajmowane przez nieczynną kolejową infrastrukturę, czyli taką, na której nie prowadzony jest ruch kolejowy.

Nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia także terminale towarowe – jako obiekty infrastruktury usługowej – z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ale wyłącznie w zakresie części przeznaczonej do prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem usług przewoźnikom kolejowym.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r.

 

(kk/pap)

Zobacz również: Rząd przyjął przepisy podatkowe dotyczące zarządców infrastruktury kolejowej >>