Przedsiębiorca wysyłający towar za pobraniem, który nie otrzyma potwierdzenia odbioru przesyłki, może skorygować wystawioną fakturę.

W przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym towary są dostarczane do klienta drogą pocztową lub przez firmy kurierskie. Taka sprzedaż powinna być dokumentowana fakturą wystawioną już w momencie nadania towaru do wysyłki. Klient płaci za towar przy odbiorze przesyłki na poczcie lub kurierowi w momencie odbioru towaru. Zapłacona cena za towar jest następnie przekazywana do sprzedawcy. Zakładając, że sprzedawca rozlicza VAT w momencie otrzymania zapłaty, brak odbioru przesyłki nie będzie oznaczał obowiązku skorygowania rejestrów VAT. Konieczne będzie jednak skorygowanie faktury wygenerowanej w momencie wydania towaru kurierowi. Korekta może przyjąć formę anulowania w systemie finansowo-księgowym. Anulowanie faktury dopuszczalne jest z dwóch przyczyn – po pierwsze wygenerowana faktura faktycznie nie dokumentuje sprzedaży, gdyż towar nie został dostarczony klientowi, po drugie faktura nie została doręczona klientowi, więc formalnie nie została wprowadzona do obrotu.

żródło: Dziennik Gazeta Prawna, 8 lutego 2011 r.