W komentarzu od opublikowanego właśnie raportu doradca podatkowy, dyrektor w Grant Thornton Małgorzata Samborska stwierdza, że pierwsza część tej informacji jest bardzo pozytywna. - Oznacza ona, że w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce prace nad nowymi produktami są niemal stałym elementem działalności. Rozwijanie produktów lub wprowadzanie do oferty zupełnie nowych pozycji nie jest tylko domeną największych graczy na rynku albo podmiotów zagranicznych, ale jest czymś niemal naturalnym dla większości podmiotów - mówi.

Wiele firm wprowadza innowacje

Z raportu wynika jednak, że o ile w polskiej gospodarce wprowadzanie nowych produktów na rynek stało się niemal codziennością, to niewiele polskich przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku kosztów poniesionych na prace nad nowymi produktami można rozliczyć tzw. ulgę podatkową na B+R (badania i rozwój). W 2017 roku z ulgi tej skorzystało tylko 565 firm, co - zdaniem autorów raportu - w skali całej polskiej gospodarki wydaje się niewielką liczbą. Działa w niej bowiem 15 tys. średnich i dużych firm niefinansowych i niehandlowych.

Sprawdź: Ziółkowski Paweł, Ulga na działalność badawczo-rozwojową - CIT>>

- Wystarczy, że firma faktycznie pracuje nad nowościami produktowymi i robi to w sposób zorganizowany. A to dotyczy większości średnich i dużych polskich firm, zwłaszcza produkcyjnych. Mogą one wtedy odliczać koszty ponoszone np. na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w tym obszarze czy na ich narzędzia pracy. Od 2018 roku możliwe jest odliczenie nawet 100 proc. poniesionych kosztów podczas produkcji i wprowadzania produktu na rynek - czytamy w raporcie.

Nie wiedzą, że można skorzystać z ulgi podatkowej

- Wiele firm, zwłaszcza małych i średnich, nie zdaje sobie sprawy, że w swojej działalności prowadzi prace badawczo-rozwoje. Prowadzi te prace, ale w ten sposób ich nie definiuje. Firmy te często posiadają laboratoria czy działy, w których prowadzą pracę nad nowymi produktami, ale uważają to za coś naturalnego dla prowadzenia biznesu i nie mają pojęcia, że mieści się to w definicji prac B+R - mówi Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w dziale Doradztwo Europejskie Grant Thornton. I podkresla, że dlatego tak ważne jest, żeby edukować przedsiębiorców, czym są prace badawczo-rozwojowe oraz jak szeroki jest wachlarz dostępnego wsparcia finansowego na ten cel.