Pytanie

Jesteśmy dealerem samochodowym, posiadamy zarejestrowany na naszą firmę ciężarowy samochód, który ma status samochodu demonstracyjnego. W firmie pojawił się klient, który chciałby zakupić ten samochód, jednak po przeróbce jako karawan, więc samochód poddany zostałby na nasze zlecenie odpowiednim przeróbkom, co ostatecznie spowodowałoby zmianę samochodu z ciężarowego ma osobowy.

Czy w powyższej sytuacji pojawi się kwestia podatku akcyzowego od przeróbki samochodu ciężarowego na osobowy?

Czy skoro samochód zostanie przerobiony na samochód osobowy już po pierwszej rejestracji w kraju na naszą firmę, obowiązek zapłaty podatku akcyzowego nie będzie go dotyczył?

Proszę o pomoc w powyższej kwestii opodatkowania pojazdu akcyzą po przeróbce.

Odpowiedź

Jeśli ten samochód został pierwotnie zarejestrowany jako ciężarowy i nie był przedmiotem opodatkowania akcyzą, to wówczas jego sprzedaż po przeróbce (jako samochodu osobowego w rozumieniu u.p.a.), nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - dalej u.p.a., w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a) wyprodukowanego na terytorium kraju,

b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Należałoby się zastanowić, czy po przeróbce mamy do czynienia z samochodem osobowym w rozumieniu u.p.a.

Jak stanowi art. 100 ust. 4 u.p.a. samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z orzecznictwa sądowego oraz interpretacji indywidualnych wynika, że karawany są kwalifikowane jako samochody osobowe (pojazdy objęte pozycją CN 8703).

Tak przykładowo minister finansów w piśmie kierowanym do Senatu – znak AE5/0602/10/MCL/12/BM19-7053/12.

Tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 24 września 2009 r., IBPP3/443-523/09/ŁW: "Natomiast pozycja 8703 obejmuje pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) łącznie z samochodami osobowo-bagażowymi (kombi) i wyścigowymi. Zgodnie zaś z notą wyjaśniającą do powyższej pozycji obejmuje ona również pojazdy specjalistyczne, takie jak ambulanse, więźniarki i pojazdy pogrzebowe. Oznacza to, że zaklasyfikowanie spornych pojazdów do pozycji 8703 było w pełni uzasadnione albowiem spełniają ono warunki wymienione w nocie wyjaśniającej do tej pozycji, a nie zostały wymienione w enumeratywnym wyliczeniu pojazdów objętych pozycją 8705".

Zobacz także wyrok WSA w Krakowie z 13 grudnia 2007 r., sygn. I SA/Kr 1719/06: zaklasyfikowanie przedmiotowych pojazdów do innej pozycji zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów niż CN 8703 jest niemożliwe z uwagi na to, że byłoby to niezgodne z treścią tej pozycji CN popartej notami wyjaśniającymi. I tak w nocie wyjaśniającej do pozycji 8705 (obejmującej pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów, np. pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne) wskazano, że obejmuje ona pojazdy samochodowe, specjalnie skonstruowane albo przystosowane, wyposażone w różne urządzenia umożliwiające wykonywanie niektórych funkcji nietransportowych. Oznacza to, iż pierwotnym przeznaczeniem pojazdu w tej pozycji nie jest transport. Powyższa nota zawiera katalog pojazdów samochodowych i nie ma w niej wymienionych pojazdów przeznaczonych do transportu zwłok.

Tak więc mamy w tym przypadku do czynienia z pojazdem osobowym w rozumieniu przepisów u.p.a.

Jeśli ten samochód został pierwotnie zarejestrowany jako ciężarowy i nie był przedmiotem opodatkowania akcyzą, to wówczas jego sprzedaż po przeróbce (jako samochodu osobowego w rozumieniu u.p.a.), nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Sama przeróbka nie jest bowiem czynnością podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Sprzedaż pojazdu już zarejestrowanego w kraju nie jest zaś także przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów