Nowelizacją z 22 lipca 2010 r. ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1018 ze zm.) zostały nałożone na starostę dodatkowe zadania z zakresu usuwania pojazdów z drogi i przechowywania ich na parkingu. W przypadku nieodebrania pojazdu z parkingu przez jego właściciela starosta wszczyna po upływie trzech miesięcy od dnia usunięcia pojazdu postępowanie przez sądem o przepadek pojazdu na rzecz powiatu, który po wydaniu orzeczenia staje się właścicielem pojazdu. Pojazdy o niskiej wartości, w tym także niesprawne technicznie poddawane zostają utylizacji w stacjach demontażu, za które powiat otrzymuje kwotę w wysokości 300 zł za pojazd. Opłata ta traktowana jest jako częściowy zwrot kosztów poniesionych w związku z holowaniem i przechowywaniem nieodebranego pojazdu na parkingu. Wysokość tej opłaty wynika z cennika ustalonego przez stację utylizacji pojazdów.

Co do zasady, powiat wykonując czynności w ramach przypisanych mu specyficznych zadań i funkcji samorządowych, dla których została powołana, jest organem władzy publicznej. W przedmiotowej sprawie jednak, powiat dokonując odpłatnego przekazania pojazdów do demontażu wystąpi w charakterze podatnika VAT, bowiem czynność ta jest czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną).

Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż odpłatne przekazanie pojazdów do demontażu jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną tym samym dla tej czynności powiat występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów. Opodatkowaniu VAT nie podlega otrzymana kwota pieniędzy lecz dostawa pojazdów do stacji demontażu.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 czerwca 2012 r., IPTPP1/443-262/12-2/MS.