Spółka prowadzi portal internetowy, który ma promować przedsiębiorców (reklamodawców) wśród użytkowników portalu. W tym celu zawiera umowy zarówno z przedsiębiorcami oraz z użytkownikami portalu. Rejestracja oraz korzystanie z portalu są bezpłatne. Wynagrodzenie spółki jest zależne tylko od efektywnych działań. Stanowi umowną procentową wartość każdej płatności dokonanej przez użytkownika portalu w punkcie handlowym przedsiębiorcy.

Spółka zamierza przeprowadzać akcje promujące portal, których celem będzie zmotywowanie jego użytkowników do zakupów oraz pozyskiwanie nowych klientów. Mają one polegać na zaoferowaniu świadczeń pieniężnych osobom fizycznym, które są użytkownikami portalu. Świadczenia te miałyby zostać wypłacane po spełnieniu określonych warunków. Jednorazowa wartość przyznawanego świadczenia nie będzie przekraczała 200 zł.

W związku z planowanym przedsięwzięciem spółka zwróciła się do fiskusa z pytaniem czy świadczenia przekazywane osobom fizycznym będącymi zarejestrowanymi użytkownikami portalu spółki, niebędącymi jej pracownikami ani osobami pozostającymi z nią w stosunku cywilnoprawnym, w ramach organizowanych akcji promocyjnych, będą korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Zdaniem spółki korzystają. Zdaniem fiskusa nie.

Fiskus podkreślił, że art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno–reklamowych, a zwłaszcza do wręczanych wówczas drobnych gadżetów reklamowych, które nie są związane z jakimkolwiek działaniem świadczeniobiorcy. A nieodpłatne świadczenie to świadczenie niewiążące się z żadnym zobowiązaniem wzajemnym.

Tymczasem wypłacane użytkownikom portalu pieniądze będą przekazywane za ich konkretne działania (wykonanie w okresie miesiąca oznaczonej liczby płatności z użyciem karty). Uczestnicy akcji promocyjnych nie będą otrzymywać nieodpłatnych świadczeń, ale świadczenia stanowiące zapłatę za przyczynienie się do zwiększenia efektywności działań marketingowych oraz zwiększenia liczby nowych klientów korzystających z usług portalu internetowego należącego do wnioskodawcy. Ponadto nieodpłatne świadczenie nie obejmuje swym zakresem świadczeń pieniężnych.

WSA, do którego trafiła sprawa podzielić ocenę, że art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT ma zastosowanie wyłącznie do świadczeń o charakterze niepieniężnym, a nie do wypłaty jakichkolwiek kwot pieniężnych. Ustawa o PIT nie zawiera wprawdzie definicji legalnej pojęcia "nieodpłatne świadczenie", ale z powyższego uregulowania można wyprowadzić uzasadniony wniosek, że wypłata kwot pieniężnych w tym pojęciu się nie mieści.

Sąd podzielił także stanowisko organu co do tego, że w realiach opisanego zdarzenia przyszłego brak jest cechy "nieodpłatności", rozumianej, jako przysporzenie majątkowe bez jakiejkolwiek wzajemności świadczenia. Spółka zamierza bowiem wynagradzać osoby korzystające z jej portalu internetowego za spowodowanie zwiększenia transakcji dokonanych za pośrednictwem tego portalu, a więc za efektywne rozpropagowanie jej usług. Uzyskuje zatem własną korzyść w postacie zwiększenia obrotu i związanej z tych dochodowości działalności gospodarczej.

Wyrok WSA w Gliwicach z 6 lutego 2014 r., I SA/Gl 1011/13

Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego