W czwartek 13 września Senat głosował nad uchwałą, dotyczącą nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Senat opowiedział się za przyjęciem nowelizacji razem z poprawkami. Za ustawą głosowało 86 senatorów, nikt nie głosował przeciw ani nie wstrzymał się od głosu.

Najważniejsza z poprawek dotyczyła usunięcia z ustawy przepisów, na mocy których przesyłki urzędowe mogłyby być dostarczane przez innych operatorów niż operator wyznaczony, którym jest Poczta Polska. Te przepisy zakończyłyby monopol Poczty na dostarczanie przesyłek m.in. z urzędów skarbowych.

- Podjęliśmy decyzję, że ten przepis powinien być jeszcze raz rozpatrzony przez rząd, że powinni się w tej sprawie wypowiedzieć ministrowie odpowiedzialni za Pocztę i przesyłki oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej, a nie, żeby odpowiadał za to wyłącznie minister finansów – mówił w środę w Senacie przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina. To komisja zaproponowała wykreślenie przepisów pocztowych z ustawy.

Sejm uchwalił ustawę 20 lutego br. W przypadku m.in. procedury podatkowej i administracyjnej, będzie można nadać pismo u dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe. Rejestr operatorów dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dotychczas, aby termin mógł być zachowany, pismo trzeba było nadać wyłącznie w placówce operatora wyznaczonego, czyli w placówce Poczty Polskiej.

Nowe przepisy zapewniają także objęcie oprocentowaniem nadpłaty podatku powstałej w wyniku korzystnego dla podatnika orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w okresie od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu. Taka sama reguła oprocentowania zostaje przyjęta w odniesieniu do nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

Ministerstwo, jako autor ustawy powołuje się na wyrok TSUE z 8 czerwca 2023 r. (sygn. C-322/228). Trybunał orzekł, że podatnikowi należą się odsetki aż do dnia, gdy fiskus zwróci mu nadpłacony podatek. Ograniczenie nadpłaty do 30. dnia od publikacji w Dzienniku Urzędowym UE wyroku TSUE, z którego wynika nadpłata, jest niezgodne z prawem unijnym. TSUE zakwestionował przepis, który w przypadku gdy wniosek o zwrot nadpłaty podatku został złożony po upływie 30 dni od opublikowania wyroku Trybunału w Dzienniku Urzędowym UE, ogranicza oprocentowanie nadpłaty należne podatnikowi do trzydziestego dnia po tej publikacji, a nawet wyklucza wszelkie oprocentowanie, w przypadku gdy nadpłata została poniesiona przez podatnika po upływie trzydziestego dnia. 

Czytaj również: MF planuje zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 roku