Celem utworzenia wykazu ma być umożliwienie podatnikom szczegółowej weryfikacji kontrahenta oraz „zmuszenie" podatników do dokonywania płatności na rachunki bankowe, które są „znane" administracji skarbowej. W przypadku, gdy płatność na kwotę przekraczającą 15 tys. zł zostanie dokonana na rachunek, który nie znajduje się w wykazie, wydatek ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu, a podatnik ponosić będzie solidarną odpowiedzialność za zaległości podatkowe dostawcy w części podatku proporcjonalnie przypadającej na daną dostawę towaru lub świadczenie usługi.
Jak wskazuje Konfederacja Lewiatan, podstawowym mankamentem projektowanej zmiany jest fakt, że konieczność weryfikacji czy płatności dokonywane są na rachunki zgłoszone w wykazie, nakładają na podatników dodatkowe obowiązki weryfikacyjne, których spełnienie wiązać się będzie z istotnymi nakładami pracy administracyjno-księgowej. Resort finansów deklaruje jednak, że system będzie posiadał funkcjonalność polegającą na możliwości wysyłania z systemów księgowych zapytań do bazy MF i pobieraniu danych do automatycznej weryfikacji. Sektor bankowy analizuje już możliwości wprowadzenia na zasadach komercyjnych narzędzia umożliwiającego taką weryfikację.
Co ważne, zgłaszaniu do wykazu nie będą podlegały tzw. rachunki wirtualne, przypisane do konkretnych klientów i podpięte do rachunku głównego przedsiębiorcy, dzięki czemu nie będzie konieczności zgłoszenia i późniejszej analizy setek tysięcy dodatkowych rachunków.
Ustawa wejdzie w życie w terminie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów wprowadzających sankcję w postaci braku możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów, które wejdą w życie od 1 stycznia 2019 r.
Krzysztof Koślicki