Oszustwa związane z podatkiem VAT dokonywane przez podmioty spoza UE w rozwijających się sektorach telekomunikacji i handlu internetowego powodują szczególnie wysokie straty. Oszuści często wykorzystują różnice w przepisach poszczególnych krajów oraz luki informacyjne między nimi.

Usługi świadczone w formie elektronicznej, takie jak możliwość pobierania przez internet muzyki i filmów, często oferowane są przez firmy działające na serwerach ulokowanych poza UE.
W porównaniu z bardziej tradycyjnymi transakcjami, w przypadku tego rodzaju zakupów trudniej jest zidentyfikować dostawców, klientów oraz miejsce dostawy. W związku z tym trudniej jest sprawdzić, czy VAT zapłacono, czy też nie.

UE ma nadzieję, że dzięki ściślejszej współpracy z międzynarodowymi partnerami uda się opracować skuteczniejsze narzędzia walki z oszustwami podatkowymi, pomóc krajom w odzyskaniu należnych im wpływów z podatków oraz chronić finanse publiczne.

Aby rozwiązać ten problem, Komisja proponuje podjęcie formalnych negocjacji z Rosją i Norwegią w sprawie zacieśnienia współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku VAT. Wstępne rozmowy przeprowadzono również z Kanadą, Turcją i Chinami.

Zaproponowane środki obejmują zachęcenie krajowych organów podatkowych do dzielenia się między sobą danymi dotyczącymi aktywności podatników oraz do udostępnienia swoich baz danych. W taki sposób współdziałają już ze sobą kraje UE, niemniej jednak brak podobnej współpracy z największymi partnerami handlowymi UE.

W coraz bardziej zglobalizowanej gospodarce umowy o współpracy, takie jak zawarte z Rosją i Norwegią, przyczyniłyby się do poprawy wykrywania i zwalczania oszustw związanych z VAT-em i tym samym do ograniczenia strat w finansach publicznych. Straty budżetowe są źródłem dodatkowych obciążeń podatkowych i powodują, że uczciwi podatnicy tracą co roku miliardy euro.