Ekspert Vademecum Głównego Księgowego odpowiada na pytanie Użytkownika programu:

Czy sprzedaż środka trwałego zakupionego z dotacji z urzędu pracy dla osoby bezrobotnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej w 2009 r. jest przychodem podatkowym? Ten środek trwały jest w 100% zamortyzowany, ale amortyzacja nie stanowiła kosztu podatkowego, czy w momencie sprzedaży wystąpi podatkowy koszt własny sprzedaży tego środka trwałego?

Odpowiedź:

Przychód ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją otrzymaną przez przedsiębiorcę stanowi przychód z działalności. Do kosztów uzyskania przychodu w dacie sprzedaży, podatnik ma prawo zaliczyć tylko niezamortyzowaną wartość początkową środka trwałego, również w tej części, w jakiej zakup został sfinansowany środkami pochodzącymi z urzędu pracy.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f. odpłatne zbycie składników majątku, które podlegały ujęciu w ewidencji środków trwałych, powoduje powstanie przychodu z działalności gospodarczej. Bez znaczenia jest fakt, że zakup środka trwałego został sfinansowany dotacją otrzymaną przez podatnika z urzędu pracy. Ustawodawca bowiem nie wyłączył ani nie zwolnił z opodatkowania, w żadnym przepisie, przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia tychże składników majątku.

W art. 23 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f.  postanowiono, że nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom poniesionym na nabycie tych składników majątku, które zwrócono podatnikowi w jakiejkolwiek formie. A contrario, kosztem podatkowym – poprzez odpis amortyzacyjny – będzie tylko ten wydatek podatnika („koszt własny”), który nie został pokryty dotacją z urzędu pracy.

W sytuacji, gdy podatnik otrzymał dotację na pokrycie kosztów zakupu środka trwałego, a otrzymane środki pokryły w 100% wartość nabytej rzeczy, to dokonywany sukcesywnie odpis amortyzacyjny w 100% nie będzie kosztem podatkowym. Jeżeli jednak podatnik poniósł inne koszty związane z nabyciem środka trwałego, sfinansowane ze środków własnych (np., przystosowania środka do używania), to odpis amortyzacyjny w tej części (ustalony proporcjonalnie) uznaje się za koszt podatkowy.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży środka trwałego stanowi jego niezamortyzowana wartość początkowa. Gdyby podatnik postanowił sprzedać środek trwały, którego zakup został w całości (lub w części) sfinansowany dotacją, który jednak nie został w pełni umorzony, to zgodnie ze szczególnymi zasadami ustalania dochodu z odpłatnego zbycia takich środków trwałych, wyrażonymi w art. 24 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f., dochód ze zbycia ustala się, pomniejszając przychód z odpłatnego zbycia środków trwałych o wydatki na ich nabycie stanowiące ich wartość początkową (bez względu na źródło ich finansowania). Tak obliczoną różnicę należy powiększyć o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych (również tych, które nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych).

Powyższe oznacza, że jeżeli sprzedajecie Państwo środek trwały, który został w pełni umorzony, nie uwzględniacie już w rachunku żadnych kosztów (nawet tych, które ponieśliście we własnym zakresie, bowiem powinny one być już ujęte w kosztach poprzez odpis amortyzacyjny). Opodatkowany zatem zostaje czysty „przychód”. Jeżeli środek nie byłby w pełni zamortyzowany, to koszt podatkowy w momencie sprzedaży stanowiłaby cała jeszcze nieumorzona wartość środka trwałego, również w części pokrytej dotacją z urzędu pracy.

Jolanta Kica, autorka współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego

Odpowiedzi udzielono 27.05.2016 r.