- Art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości dokonanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonych od podstawy opodatkowania lub zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie - mówi dla serwisu podatki ABC Barbara Rusinowska doradca podatkowy z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy s.k.
Przepis ten określa warunki odstępstwa od zasady zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, który w jakiejkolwiek formie otrzymał zwrot poniesionych wydatków na nabycie lub wytworzenie środka trwałego lub poniesione w tym celu wydatki odliczył od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, nie może uznać jako kosztów podatkowych całej kwoty odpisu amortyzacyjnego, gdyż uzyskując refundację wydatków, podatnik nie poniósł w rzeczywistości ciężaru finansowego związanego z tym nabyciem.
-Samo otrzymanie dotacji do zakupu środka trwałego nie wpłynie na ani na wartość początkową ani na wysokość dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Jego skutkiem jest natomiast nie uwzględnienie w kosztach podatkowych tej części odpisu, która odpowiada proporcjonalnie kwocie otrzymanej dotacji. Otrzymanie refundacji wydatków poniesionych przez spółkę na nabycie środka trwałego w czasie jego eksploatacji powoduje konieczność dokonania korekty wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych. Podatnik nie ma obowiązku korygowania kosztów wstecz. Powinien on dokonać jednorazowego zmniejszenia kosztów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dotację. Ponadto, zgodnie z dyspozycją przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kolejne odpisy powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jedynie w tej części, która jest finansowana przez spółkę z własnych środków -mówi Rusinowska.
Według Barbary Rusinowskiej, powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów, np. interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2010 roku nr IBPBI/2/423-1082/10/BG wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: Odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem środków pomocowych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, natomiast w momencie otrzymania środków pomocowych będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podop obligujący do wyłączenia – począwszy od tego momentu – z kosztów uzyskania przychodów tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania. - W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać korekty tych kosztów, które zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków pomocowych, a które w poprzednich okresach sprawozdawczych uznane były za koszty uzyskania przychodów. Korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w miesiącu otrzymania tych środków poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o odpowiednią część wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych - uważa Barbara Rusinowska.
Przepis ten określa warunki odstępstwa od zasady zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, który w jakiejkolwiek formie otrzymał zwrot poniesionych wydatków na nabycie lub wytworzenie środka trwałego lub poniesione w tym celu wydatki odliczył od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, nie może uznać jako kosztów podatkowych całej kwoty odpisu amortyzacyjnego, gdyż uzyskując refundację wydatków, podatnik nie poniósł w rzeczywistości ciężaru finansowego związanego z tym nabyciem.
-Samo otrzymanie dotacji do zakupu środka trwałego nie wpłynie na ani na wartość początkową ani na wysokość dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Jego skutkiem jest natomiast nie uwzględnienie w kosztach podatkowych tej części odpisu, która odpowiada proporcjonalnie kwocie otrzymanej dotacji. Otrzymanie refundacji wydatków poniesionych przez spółkę na nabycie środka trwałego w czasie jego eksploatacji powoduje konieczność dokonania korekty wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych. Podatnik nie ma obowiązku korygowania kosztów wstecz. Powinien on dokonać jednorazowego zmniejszenia kosztów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dotację. Ponadto, zgodnie z dyspozycją przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kolejne odpisy powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jedynie w tej części, która jest finansowana przez spółkę z własnych środków -mówi Rusinowska.
Według Barbary Rusinowskiej, powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów, np. interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2010 roku nr IBPBI/2/423-1082/10/BG wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: Odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem środków pomocowych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, natomiast w momencie otrzymania środków pomocowych będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podop obligujący do wyłączenia – począwszy od tego momentu – z kosztów uzyskania przychodów tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania. - W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać korekty tych kosztów, które zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków pomocowych, a które w poprzednich okresach sprawozdawczych uznane były za koszty uzyskania przychodów. Korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w miesiącu otrzymania tych środków poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o odpowiednią część wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych - uważa Barbara Rusinowska.