Szkolenie online Opodatkowanie świadczeń pozapłacowych - najnowsze interpretacje i praktyka organów podatkowych 27.10.2026 r. godz.: 12:00
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl

Dotacja z programu Czyste Powietrze? Trzeba zmniejszyć ulgę termomodernizacyjną

Kto odliczył ulgę termomodernizacyjną, a po roku otrzymał zwrot wydatków z programu Czyste Powietrze, musi uwzględnić w rozliczeniach otrzymaną dotację. Kwotę dofinansowania z programu należy doliczyć do dochodu (odpowiednio przychodu) za rok, w którym podatnik je otrzymał - orzekł WSA w Szczecinie w prawomocnym już orzeczeniu z 24 czerwca 2026 r. (sygn. I SA/Sz 139/26). Sąd zgodził się z tej sprawie z fiskusem.

panele sloneczne dom dach montaz
Źródło: iStock

Sprawa dotyczyła kobiety, która w 2023 r. poniosła wydatki na instalację fotowoltaiczną i pompę ciepła, i rozliczyła ulgę termomodernizacyjną w zeznaniu za 2023 r. W sierpniu 2024 r. otrzymała dotację z programu „Czyste Powietrze”. W 2025 r., po wezwaniu z urzędu skarbowego, kobieta skorygowała zeznanie za 2023 r. Urzędnik stwierdził jednak, że dotacja powinna być wykazana w zeznaniu za 2024 r.

Kobieta wystąpiła z wnioskiem o interpretację, ponieważ uważała, że nie powinna doliczać kwoty otrzymanej dotacji do dochodu za 2024 r.

 

Skarbówka: Dotację trzeba doliczyć do dochodu

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. Wyjaśnił, że z brzmienia art. 26h ust 8 ustawy o PIT wynika, że podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zaznaczył, że treść przepisu w sposób jasny i precyzyjny określa sposób postępowania podatnika w przypadku, gdy po roku, w którym dokonał odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej, otrzymał zwrot odliczonych wydatków. W tego typu sytuacji podatnik obowiązany jest bowiem do doliczenia kwot poprzednio odliczonych do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Dyrektor KIS powołał się na Objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z 30 czerwca 2025 r. Podano w nich przykład podatnika (przykład 34), który w roku podatkowym przeprowadził przedsięwzięcie termomodernizacyjne na kwotę 53 tys. zł. Całość wydatku sfinansowana była z jego środków. W kolejnym roku, po złożeniu zeznania za rok podatkowy, otrzymał dofinansowanie w kwocie 20 tys. zł. Jak rozliczyć otrzymane dofinansowanie? Dofinansowanie w kwocie 20 tys. zł należy doliczyć do dochodu (odpowiednio przychodu) za rok, w którym je otrzymał. Co istotne, kwota ta „odnawia” limit wydatków. Dzięki temu podatnik będzie miał możliwość odliczenia kolejnych wydatków termomodernizacyjnych do kwoty 20 tys. zł w przypadku realizacji kolejnych przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

- Skoro w 2024 r. otrzymała Pani dotację w ramach programu Czyste Powietrze, ze środków których dofinansowane zostały poniesione przez Panią wydatki na fotowoltaikę i pompę ciepła, to w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2024 - w myśl regulacji zawartej w art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - powinna Pani doliczyć kwotę tego zwrotu - w części dotyczącej tych wydatków - do dochodu za ten rok podatkowy (rok 2024/rok otrzymania dofinansowania) - stwierdził dyrektor KIS. 

 

Sąd wyjaśnia zasady rozliczeń

Kobieta zaskarżyła interpretację do WSA w Szczecinie, który stanął po stronie dyrektora KIS.

Zdaniem sądu art. 26h ust. 8 ustawy o PIT w sposób jasny i precyzyjny określa sposób postępowania podatnika. Sąd orzekł, że zgodnie z powołanym przepisem podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

- Bez żadnych wątpliwości wynika z niego, że w tego typu sytuacji, podatnik obowiązany jest do doliczenia kwot poprzednio odliczonych do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. Przepis nie przewiduje w takiej sytuacji rozwiązań alternatywnych - czytamy w uzasadnieniu. 

Przypomnijmy, że obowiązująca od początku 2019 r. ulga termomodernizacyjna pozwala odliczyć wydatki, które mają na celu docieplenie domu i oszczędzanie energii. Limit odliczenia wynosi 53 tys. zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Małżonkowie będący współwłaścicielami odliczą łącznie nawet 106 tys. złotych. 

Z ulgi skorzystać mogą zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak też osoby prowadzące taką działalność. Ulga przysługuje podatnikom opłacającym PIT według skali, 19-proc. podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będących właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, którzy ponoszą wydatki na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Warunkiem jest ich zakończenie w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiono pierwszy wydatek.

 

Polecamy książki podatkowe

Przejdź do: Meritum Podatki 2026, Aleksander Kaźmierski - otwiera się w nowym oknie
Nowość
Meritum Podatki 2026 rgb
70% Rabatu
Sprawdź
Cena promocyjna: 104,70 zł | Cena regularna: 349,00 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104,70 zł