Dariusz M. Malinowski: Jak KRDP ocenia pierwszy rok działania systemu podnoszenia kwalifikacji?

Tomasz Michalik: Krajowa Rada Doradców Podatkowych jednoznacznie pozytywnie ocenia pierwszy rok działania systemu. Staraliśmy się reagować na bieżąco na zgłaszane propozycje i uwagi mogące udoskonalić system. W tej chwili wydaje się, że nie budzi już większych wątpliwości – świadczy o tym choćby to, że zdecydowana większość doradców podatkowych zebrała wymaganą w pierwszym roku ilość punktów. Ale oczywiście Rada będzie w dalszym ciągu monitorować funkcjonowanie systemu.

D.M.M.: Czy udało się osiągnąć efekt w postaci informacji o udziale w szkoleniach maksymalnie szerokiej części członków korporacji?

T.M.: Szeroka akcja informacyjna, zarówno za pośrednictwem mediów samorządowych (wydawnictwa i serwis internetowy), jak i publikacji w najważniejszych dziennikach, spowodowała, że zmiany w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych trafiły do znacznej większości członków Izby. Krajowa Rada Doradców Podatkowych i jej regionalne oddziały przygotowały dla doradców bogatą ofertę edukacyjną. Poza tradycyjnymi szkoleniami członkowie Izby mogli uzyskać punkty dzięki szkoleniom e-learningowym dostępnym dla każdego doradcy w serwisie internetowym KIDP. Ta wygodna forma doskonalenia zawodowego z pewnością przyczyniła się do dobrego wyniku po pierwszym roku obowiązywania punktowego systemu podnoszenia kwalifikacji.

D.M.M: Jakimi kryteriami kieruje się Rada, przyznając punkty dla poszczególnych szkoleń?

T.M.: Szczegółowe zasady dotyczące przyznawania punktów określone są w zasadach etyki doradców podatkowych. Wszelkie ewentualne wątpliwości w tym zakresie wyjaśnia Zespół ds. Etyki Doradców Podatkowych, który na bieżąco udziela odpowiedzi na pytania doradców podatkowych dotyczące zasad podnoszenia kwalifikacji. Z inicjatywy Zespołu została opracowana i przyjęta przez Krajową Radę instrukcja ewidencjonowania punktów z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez doradców podatkowych.

D.M.M.: Czy doradcy nie mają problemów z identyfikowaniem i systematycznym uzupełnianiem swoich kont punktacji szkoleń?

T.M.: Doradcy podatkowi rejestrują w centralnej ewidencji tylko punkty za szkolenia organizowane przez podmioty zewnętrzne w stosunku do Izby. Przyznawanie punktów za wszelkie formy podnoszenia kwalifikacji prowadzone przez jednostki organizacyjne KIDP (przede wszystkich regionalne oddziały) odbywa się automatycznie.
System informatyczny jest na bieżąco doskonalony – modyfikowany i dostosowywany do potrzeb zgłaszanych przez użytkowników.

D.M.M.: Jak Rada zamierza reagować w przypadku niewykonania obowiązku podnoszenia kwalifikacji lub nieterminowego zgłaszania odbytych szkoleń? Jaka procedura będzie stosowana w przypadku niekompletnych lub nieprecyzyjnych wpisów?

T.M.: Zasady stałego podnoszenia kwalifikacji doradcy podatkowego są zawarte w zasadach etyki, tak więc konsekwencje niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków w tym zakresie będą traktowane jak naruszenie innych zasad etyki.

D.M.M.: Czy w najbliższym czasie przewidywane są modyfikacje systemu?

T.M.: Zasady dotyczące doskonalenia zawodowego są częścią zasad etyki, a kompetencje zmian w tym zakresie posiada jedynie Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych. Modyfikacje są możliwe, ale zależą od decyzji najwyższego organu samorządu doradców podatkowych.

Dariusz M. Malinowski
Autor jest doradcą podatkowym

Czytaj także:

Doskonalenie kwalifikacji zawodowych doradców podatkowych – omówienie systemu