Przy kwalifikacji przychodów z tego tytułu istotne znaczenie ma określenie charakteru umowy zawieranej w takiej sytuacji. W dotychczas prezentowanym stanowisku Ministerstwa Finansów wskazywano, że umowa stanowiąca podstawę do udostępniania za wynagrodzeniem powierzchni na stronie internetowej, m.in. w celach reklamowych, jest umową nienazwaną, której nie można jednoznacznie przypisać cech umowy najmu lub dzierżawy. W konsekwencji, przychody z takiej umowy były kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

Zobacz: Podatek od dochodu za udostępnienie miejsca na stronie www wg skali podatkowej >>

Jednak orzecznictwo sądów administracyjnych ukształtowało jednolitą, lecz odmienną od tego stanowiska linię rozstrzygnięć w tym zakresie. Sądy uznają, że umowa, na podstawie której jeden podmiot udostępnia innemu możliwość wyświetlania na stronie internetowej określonych treści jest umową nienazwaną o charakterze do najmu lub dzierżawy i wynagrodzenie z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów - najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT).

Minister finansów uwzględniając orzecznictwo zmienił stanowisko i stwierdził, że przychody osoby fizycznej z udostępniania na stronie internetowej miejsca w celu zamieszczenia np. reklam należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej. Podlegają one opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wg progresywnej skali podatkowej. Podatnik może także wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja ogólna ministra finansów z 5 września 2014 r., DD2/033/55/KBF/14/RD-75000

Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego