Do poprawy polskich nastrojów biznesowych nie przyczyniają się dostępne instrumenty podatkowe. Jedynie dla 40% dużych polskich przedsiębiorców są one ważnym elementem przy podejmowaniu biznesowej decyzji o rozpoczęciu inwestycji. „W naszym kraju właściwie jedynym dostępnym instrumentem wsparcia podatkowego jest system specjalnych stref ekonomicznych, który opiera się na zwolnieniu z podatku. Ale żeby zwolnienie z podatku mogło zostać zastosowane, potrzebne są dochody do opodatkowania. Do tej pory przedsiębiorcy w niewielkiej części odbierają przyznane im uprawnienie zwolnienia z podatków”- mówi Tomasz Konik, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. „Dodatkowo, o małej atrakcyjności podatkowych instrumentów wsparcia świadczyć może również ocena stopnia skomplikowania tych instrumentów. W ocenie 74% polskich przedsiębiorców instrumenty te są bardzo skomplikowane. Wynik ten w zasadzie potwierdza dotychczasowe spostrzeżenia, że obecne przepisy podatkowe są wyjątkowo nieczytelne”- dodaje.
Wyniki drugiej edycji badania DBSI pokazują, że w porównaniu z pierwszym badaniem opublikowanym we wrześniu br. kadra zarządzająca w Europie Środkowej wykazuje się większym optymizmem. Ponad dwie piąte (40,1%) uważa, że ogólna sytuacja ulegnie poprawie. We wrześniu opinię taką wyrażała nieco ponad jedna czwarta ankietowanych (26,8%). Największy wzrost optymizmu zanotowały Czechy, gdzie dwie piąte (43,3%) ankietowanych jest obecnie przekonana o poprawie sytuacji gospodarczej (w poprzednim badaniu było to zaledwie 12,9%). Z największym pesymizmem perspektywy gospodarcze na najbliższe sześć miesięcy ocenia Chorwacja, w której ponad dwie trzecie ankietowanych (66,7%) uważa, że sytuacja ulegnie pogorszeniu. Jest to jednak zdecydowana poprawa w porównaniu z 89,7% ankietowanych, którzy wyrażali taką opinię we wrześniu.
Nowa fala optymizmu pojawiła się w kwestii inwestycji. Zdaniem kadry kierowniczej kredyty stały się bardziej dostępne, a firmy chętniej zwiększają plany wydatków na dobra inwestycyjne na najbliższe 12 miesięcy. W produkcji, trzy czwarte (74,5%) respondentów uważa kredyt za dostępny w porównaniu z niecałą połową (48,4%) takich opinii we wrześniu. Niemal 70% (68,2%) wszystkich ankietowanych uważa obecnie, że kredyty dla ich przedsiębiorstw są dostępne, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z ostatnim badaniem (57,9%).
Z badania wynika, że z dużą pewnością można stwierdzić, że wydatki na dobra inwestycyjne wzrosną, co jest dobrą wiadomością dla rozwoju firm i całej gospodarki. 30% respondentów przewiduje zwiększenie wydatków na dobra inwestycyjne w ciągu najbliższych 12 miesięcy, w porównaniu z 18,5% w poprzednim badaniu. Oczekiwania, że dochody ze sprzedaży wzrosną w ciągu najbliższych 12 miesięcy również stały się bardziej powszechne. Większość respondentów (53,1%) uważa, że wielkość sprzedaży wzrośnie, w porównaniu z 45,3% o takim zdaniu we wrześniu.
Deloitte Business Sentiment Index jest analizą opartą na badaniu opinii i oczekiwań prezesów największych firm w sześciu krajach Europy Środkowej: Chorwacji, Czechach, Węgrzech, Polsce, Rumunii i Słowacji. Ma on na celu umożliwienie sondażu nastrojów panujących wśród biznesmenów w regionie i pozyskanie opinii osób kształtujących nie tylko wyniki finansowe firm, ale również oblicza lokalnych gospodarek.