Czy stanowi import usługi faktura wystawiona przez biuro podróży w Kazachstanie za organizację wyjazdu referencyjnego dla naszych klientów z Kazachstanu do Polski, podczas którego prezentowane są nasze wyroby zamontowane na obiektach w Polsce?
Faktura obejmuje koszty przelotu, zakwaterowania, wyżywienia.
Zakup - od biura podróży z Kazachstanu - usługi kompleksowej polegającej na organizacji wyjazdu i pobytu w Polsce, nie skutkuje po stronie polskiej firmy (nabywcy owej usługi) obowiązkiem rozpoznania jej importu na gruncie polskiego podatku VAT.
Udzielając odpowiedzi na zadane pytanie w pierwszej kolejności należy wskazać, iż jak wynika to z treści stanu faktycznego podatnik został obciążony przez biuro podróży w Kazachstanie fakturą VAT za przelot, zakwaterowania i wyżywienie klientów (kontrahentów z ww. państwa).
Okoliczność ta uzasadnia twierdzenie, iż biuro podróży świadczyło usługę kompleksową w postaci usługi organizacji wyjazdu i pobytu określonych osób w Polsce. Dla tego rodzaju usług nie przewidziano w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u, szczególnego miejsca ich świadczenia. Oznacza to, że miejsce świadczenia ww. usługi podlega ustaleniu według zasad ogólnych wynikających z art. 27 ust. 1 u.p.t.u., a więc, że miejscem tym jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania
W konsekwencji, w przypadku sprzedaży usługi organizacji wyjazdu i pobytu w Polsce przez biuro podróży z Kazachstanu na rzecz polskiego podatnika, miejscem świadczenia, owej usługi a zarazem opodatkowania, będzie miejsce siedziby ww. biura (ew. miejsce stałego prowadzenia działalności, z którego świadczyłoby ono tę usługę). Skoro siedziba biura podróży znajduje się w Kazachstanie, to tym samym po stronie polskiego nabywcy nie powstanie obowiązek rozpoznania jej importu. W świetle bowiem art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 u.p.t.u., jednym z warunków dla zaistnienia importu usługi jest to, aby miejsce jej świadczenia przypadało na terytorium Polski, co jednak w niniejszym przypadku nie zachodzi.