Zarząd Cmentarzy Komunalnych jest zakładem budżetowym i zajmuje się zarządzaniem cmentarzami komunalnymi.
Czy wykonanie zabiegu odkomarzenia cmentarzy komunalnych można uznać za koszt uzyskania przychodu?

W niniejszym przypadku warunkiem zaliczenia wydatku na odkomarzanie cmentarza do kosztów uzyskania przychodów będzie wykazanie, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź na funkcjonowanie źródła przychodu.
Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) - dalej u.g.k. Zgodnie z art. 2 u.g.k., gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności: w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
Zasady tworzenia, łączenia i likwidacji zakładów budżetowych, jak również bieżącego ich funkcjonowania określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej u.f.p. Zakładami budżetowymi - zgodnie z art. 9 i art. 15 u.f.p. - są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania; pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. jej przepisy stosuje się (m.in.) do zakładów budżetowych, będących jednostkami organizacyjnymi nie mającymi osobowości prawnej.
W myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Z treści ww. przepisu wynika, że o możliwości zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje łączne spełnienie następujących warunków:
- pomiędzy tym wydatkiem a przychodami istnieje związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie już istniejącego źródła przychodów oraz
- wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zawierającym katalog wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Generalnie zaś można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, a które nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Z treści zapytania wynika, że podatnik zajmuje się zarządzaniem cmentarzami. Termin "zarządzanie cmentarzami" nie został prawnie zdefiniowany. W przypadku cmentarzy komunalnych odnoszony jest do zakresu spraw należących do zadań gminy oraz do uregulowanych w ustawach szczególnych form zarządzania mieniem komunalnym realizowanych przez gminy. Przepisy regulujące kwestie zarządzania rozproszone zostały w kilku ustawach. Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.) - dalej u.c.c.z., wskazuje jedynie organ gminy odpowiedzialny ustawowo za zarządzanie cmentarzami.
Założyć należy, że zarządzenie cmentarzami obejmuje m.in. utrzymanie na bieżąco czystości i porządku na cmentarzu i terenie przyległym do cmentarza, zbieranie oraz wywóz nieczystości, ustawienie pojemników na terenie cmentarza przeznaczonych na odpady i dbanie o stan estetyczny i sanitarny. Dodać należy, że z uwagi na specyficzny charakter tych budowli, zaliczanych – zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych do "Budynków przeznaczonych do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych", dbałość o porządek również nabiera szczególnego znaczenia. Dbając o czystość na cmentarzu należy bowiem pamiętać o konieczności zagwarantowania powagi tego miejsca, a także właściwy odbiór nastroju ceremonii związanej z pochówkiem, tak aby nie naruszyć godności uczestników ceremonii i osób kultywujących pamięć zmarłych. W świetle powyższego, zakładając, że ilość komarów jest na tyle duża, że zakłóca powagę miejsca i spokój osób odwiedzających zmarłych, wydatki związane z odkomarzaniem – w mojej ocenie – można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.