Czy mam obowiązek potwierdzać takie saldo skoro nie prowadzę księgo handlowej i nie dotyczy mnie ustawa o rachunkowości?
Ciężko mi jest określić, jaka była należność/zobowiązanie na dany dzień nie prowadząc ewidencji rozrachunków.
Nie ma Pan wynikającego z przepisów obowiązku uczestniczenia w potwierdzaniu sald.
Jednostki prowadzące księgi rachunkowe przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację należności drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic (zob. art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm. – dalej u.o.r.). Z inicjatywą potwierdzenia stanu należności występują wierzyciele. W tym celu wysyłają kontrahentom (dłużnikom) na piśmie potwierdzenie salda należności. Kontrahent potwierdzają to saldo lub zgłaszają zastrzeżenia (na piśmie). W ten sposób zostaje zinwentaryzowana zarówno należność u wierzyciela, jak i zobowiązanie u dłużnika.
Podkreślić należy, że obowiązek inwentaryzacji należności obciąża wyłącznie podmioty prowadzące księgi rachunkowe (przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm., nie nakładają podobnych obowiązków). Jednocześnie nie ma przepisu nakładającego obowiązek uczestniczenia w potwierdzaniu salda. W konsekwencji nie ma Pan wynikającego z przepisów obowiązku uczestniczenia w potwierdzaniu sald (w szczególności obowiązku takiego nie nakładają na Pana przepisy u.o.r.).