Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji, uchwałą rady miejskiej nastąpiła likwidacja i przekształcenie zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Nowo powstała spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego w tym przejęła należności i zobowiązania likwidowanego zakładu oraz pracowników, a zespół składników majątkowych został wniesiony w całości do spółki.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową oraz strat przedsiębiorstw państwowych przejmowanych lub nabywanych na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Poza zakresem tej regulacji pozostają przypadki zakładów budżetowych, przekształconych w spółki prawa handlowego, tak jak ma to miejsce w realiach rozpoznawanej sprawy. Powyższe oznacza, że zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy spółka może obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych o wysokość straty poniesionej przez zakład budżetowy.

Z argumentacją wnioskodawcy nie zgodził się organ podatkowy, który stwierdził, że mając na uwadze fakt, że spółka powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego, powołany w art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT wyjątek uprawniający do uwzględniania strat, nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi bowiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.

Odnosząc się natomiast do argumentu wnioskodawcy, że samorządowego zakładu budżetowego nie można utożsamić ani z przedsiębiorcą ani z przedsiębiorstwem państwowym organ podatkowy wskazał, że zakłady budżetowe są instytucją finansów publicznych i mogą być powoływane, likwidowane oraz przekształcane przez organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji jej działalności podstawowej wynikającej z przydzielonych zadań. Zakład budżetowy nie ma co prawda osobowości prawnej, jednak ma przyznane przepisami prawa liczne własne uprawnienia i obowiązki, co stanowi surogat podmiotowości prawnej. Mając powyższe na uwadze, pomimo że zakład budżetowy realizuje zadania własne gminy, jest on objęty zakresem podmiotowym art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawo CIT. W związku z tym spółka powstała w miejsce zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego nie może uwzględnić strat podatkowych poniesionych przez zakład budżetowy.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 sierpnia 2015 r., IBPB-1-2/4510-119/15/AnK

Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego

Dowiedz się więcej z książki
CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł