Już w piśmie z 13 grudnia 2013 r., skierowanym do Ministerstwa Finansów, Polska Izba Turystyki sygnalizowała, że w praktyce wyliczenie marży na dzień otrzymania zaliczki będzie niewykonalne, gdyż wysokość marży na imprezie turystycznej jest znana podatnikowi najwcześniej w momencie wykonania usługi.

Podtrzymując to stanowisko Izba w kolejnym piśmie przesłanym do resortu 27 marca 2014 r. przedstawia okoliczności i argumenty dowodzące słuszności swojego twierdzenia.

Zdaniem Polskiej Izby Turystyki:
- ostateczna wysokość kosztów uzależniona jest m.in. od ilości uczestników danej imprezy turystycznej, a ta jest znana dopiero w dniu wyjazdu;
-na dzień otrzymania zaliczki organizator turystyki nie wie czy dane usługi dla bezpośredniej korzyści turysty będzie świadczył przy wykorzystaniu własnego zaplecza personalnego oraz technicznego, czy też usługi te zakupi od innego podatnika;
-faktyczna wysokość kosztów wyrażonych w walucie obcej jest determinowana kursem waluty, którego na dzień otrzymania zaliczki z natury rzeczy nie sposób przewidzieć;
- w przypadku imprezy o charakterze mieszanym podatnik nie jest w stanie ustalić proporcji w jakiej otrzymana kwota zaliczki/przedpłaty będzie opodatkowana stawką 23 proc. (usługa świadczona na terytorium UE) a jaka według stawki 0 proc. (usługa świadczona poza terytorium UE).

Powyższe argumenty dowodzą, że na dzień otrzymania zaliczki/przedpłaty na poczet usługi turystycznej wyliczenie kwoty marży jest niewykonalne. Obiektywny brak możliwości ustalenia podstawy opodatkowania nie daje podstaw do wyliczenia i odprowadzenia kwoty podatku.

W związku z tym Polska Izba Turystyki wniosła o wydanie przez ministra finansów interpretacji ogólnej potwierdzającej brak obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi turystycznej. W przeciwnym wypadku istnieje realne zagrożenie, że organy podatkowe kierując się wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów będą domagać się od biur podróży odprowadzenia należności podatkowej z tytułu otrzymania zaliczki/przedpłaty wyliczonej od całości otrzymanej kwoty, co bez wątpienia odbije się na kondycji finansowej biur podróży i doprowadzi wiele z nich do upadłości.

Tekst pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego