Do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej, tj. w maju 2023 r., przystąpiło ok. 510 400 spośród ok. 520 600 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 98 proc.), w tym ok. 13 800 uczniów – obywateli Ukrainy. W zeszłym rok z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 60 proc., z matematyki – 57 proc., z języka angielskiego – 67 proc., z języka niemieckiego – 50 proc. punktów możliwych do zdobycia.

 

Są wyniki egzaminu ósmoklasisty - z matematyki lepiej niż rok temu>>

 

Uczniowie nieźle rozumieją teksty, słabiej z ortografią

Pierwsza część  - z polskiego - zawierała 18 zadań zorganizowanych wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego (fragmentu "Balladyny" Juliusza Słowackiego) oraz nieliterackiego (fragmentu tekstu "Odblokuj swój talent" Jolanty Marii Berent). Zadania w tej części arkusza wymagały od ucznia znajomości wybranych lektur obowiązkowych, udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści tekstów zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, interpretacji tekstu kultury – rysunku – oraz napisania zaproszenia. W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów wypracowania: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym – rozprawkę – albo wypowiedź o charakterze twórczym – opowiadanie. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 66 proc. punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury. Jednym z zadań, które okazało się łatwe dla ósmoklasistów, było zadanie 10., które sprawdzało umiejętność odczytywania tekstów ikonicznych oraz znajomość utworu Juliusza Słowackiego pt. Balladyna. Trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu kształcenia językowego sprawdzające umiejętności: poprawnego stopniowania przysłówków i zapisu partykuły „nie” z przysłówkami w stopniu najwyższym.

Czytaj w LEX: Czy uczeń, który nie przystąpił do egzaminu ósmoklasisty jest niepromowany? >

 

Z matematyki najtrudniejsze przekształcenie równania

Arkusz standardowy z matematyki zawierał 19 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 4 zadania otwarte. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 25 punktów. Zadania w arkuszu egzaminacyjnym obejmowały zagadnienia z zakresu m.in. arytmetyki, algebry i geometrii. Od ósmoklasistów wymagały uważnej analizy treści i elementów graficznych, a w przypadku zadań otwartych – dodatkowo zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz podania wyniku. Za rozwiązanie zadań z matematyki ósmoklasiści uzyskali średnio 53 proc. punktów możliwych do zdobycia. Zadaniem, z którym uczniowie najlepiej sobie poradzili, okazało się zadanie 5. Zadanie to sprawdzało umiejętność obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które są kwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych.

Sprawdź w LEX: W jakiej formie wpisuje się wyniki egzaminu ósmoklasisty do arkusza ocen? >

 


Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które są kwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało umiejętności operowania obiektami matematycznymi, przekształcenia równania z jedną niewiadomą, aby obliczyć wysokość trójkąta.

Sprawdź w LEX: Na jakiej podstawie uczeń zwolniony z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty będzie przyjmowany do klasy pierwszej szkoły średniej? >

 

Najwyższe wyniki z francuskiego

Arkusze egzaminacyjne z wszystkich języków obcych miały identyczną formę, składały się z takich samych części i takiej samej liczby zadań takiego samego typu, za rozwiązanie których można było otrzymać taką samą liczbę punktów. W arkuszu egzaminacyjnym sprawdzane były umiejętności uczniów w pięciu obszarach: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej. Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści uzyskali średnio:

  • z języka angielskiego – 66 proc. punktów
  • z języka francuskiego – 82 proc. punktów
  • z języka hiszpańskiego – 69 proc. punktów
  • z języka niemieckiego – 53 proc. punktów
  • z języka rosyjskiego – 68 proc. punktów
  • z języka włoskiego – 69 proc. punktów.

Poniższa analiza obejmuje zadania z języka angielskiego i języka niemieckiego. Do egzaminu z tych dwóch języków przystąpiła zdecydowana większość ósmoklasistów (ok. 99,6 proc.). Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajdowanie określonych informacji w oparciu o tekst słuchany, natomiast w przypadku języka niemieckiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych.

Sprawdź w LEX: Czy rodzic może upoważnić inną osobę do odbioru świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczenia o wyniku egzaminu ósmoklasisty swojego dziecka? >