W piątek Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że oferuje kanały szybkiej i bezpiecznej komunikacji, które umożliwiają załatwianie spraw bez wychodzenia z domu. Urzędnicy zachęcają klientów do kontaktu za pośrednictwem PUE, e-wizyt oraz przez Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Szczegółowe informacje o tym, jak można skontaktować się z ZUS, Zakład  zamieścił  na swojej stronie internetowej (www.zus.pl).

Czytaj również: Na wizytę w ZUS można umówić się telefonicznie

ZUS informuje o zadłużeniu

W informacji wysłanej do klientów ZUS wskazał zadłużenie na 31 października br. - Naszym celem jest zainteresowanie klientów stanem rozliczeń na kontach w ZUS. Wcześniejsze zajęcie się tą sprawą pozwoli na uniknięcie dalszego narastania długu, szczególnie że możliwe jest skorzystanie ze wsparcia - mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

ZUS przypomina o możliwości rozłożenia zadłużenia na raty albo odstąpienia od naliczania odsetek za zwłokę w przypadku zaległości z 2020 r. Urzędnicy zachęcają także do korzystania z usług doradców ds. ulg i umorzeń, którzy oprócz wskazania sposobów spłaty zadłużenia pomogą wypełnić niezbędne dokumenty.

Klienci mają czas do 30 listopada br. na podjęcie decyzji, czy wystąpią z wnioskiem o udzielenie układu ratalnego, czy też spłacą niewielkie kwoty zaległości jednorazowo (np. poprzez zwiększenie wpłaty przy opłacaniu w grudniu br. składek za listopad albo regulując od razu zaległość).

 


Co może płatnik

Każdy płatnik, który posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych, ma dostęp do informacji o tym, za jakie okresy zalega ze składkami i na jakie fundusze. Co ważne, informacja ta obejmuje 12 ostatnich miesięcy. ZUS zachęca do zweryfikowania wykazanych zaległości z dokumentacją księgową płatnika. - W razie potrzeby uzyskania pogłębionej informacji, płatnik może wystąpić do naszej jednostki terenowej z wnioskiem o podanie szczegółowych informacji. Wniosek taki może złożyć m.in. za pośrednictwem PUE - zapewnia ZUS. Przypomina, że na Platformie Usług Elektronicznych są dostępne bieżące informacje o stanie rozliczeń z ZUS, w tym o zadłużeniu lub nadpłacie, jeżeli takie występują. - Dlatego zachęcamy wszystkich płatników do bieżącego kontrolowania stanu rozliczeń bez oczekiwania na działania ze strony Zakładu - czytamy w komunikacie Zakładu.

ZUS podkreśla, że w razie powstania zadłużenia płatnik może wystąpić z wnioskiem o układ ratalny. - Prosimy skontaktować się z naszymi doradcami ds. ulg i umorzeń, którzy przedstawią możliwe warunki spłaty zadłużenia. Doradcy pomogą także w wypełnieniu wniosku i innych niezbędnych dokumentów - zapewnia Zakład. Numery telefonów kontaktowych do doradców są dostępne na stronie internetowej w zakładce „Firmy”.