Pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

Odpowiedź: polecenie pracodawcy dotyczące zmiany organizacji pracy wynikające z ograniczeń, jakie ustawodawca nałożył w przypadku kobiet w ciąży, co do zasady nie wymaga żadnej szczególnej formy. Jeśli zakres czynności pracownicy nie został wyszczególniony w treści umowy o pracę, aby dokonać jego modyfikacji, wystarczy zapoznać ją z jej nowym zakresem zadań.

Czytaj: Pracownica w ciąży podlega szczególnej ochronie

 

Uzasadnienie: przepisy powszechnie obowiązujące nie formułują szczególnych wymogów w zakresie polecenia pracownicy wykonywania pracy w odmiennej organizacji – wynikającej z obostrzeń nałożonych z mocy prawa w przypadku wykonywania pracy przez kobiety w ciąży. Tryb dokonania zmiany zakresu czynności pracownicy zależy od tego, w jaki sposób określono rodzaj wykonywanej przez nią pracy w zawartej przez strony umowie o pracę. Jeśli określono go w sposób ogólny (bez wymieniania poszczególnych czynności i zadań) – nie jest konieczne modyfikowanie treści stosunku pracy. Konieczność dokonania zmiany treści stosunku pracy zachodziłaby jedynie wówczas, gdyby szczegółowe zapisy w przedmiocie zakresu czynności stanowiły element wiążącej pracownicę umowy o pracę.

Jeśli zakres czynności pracownicy nie wynika z treści umowy o pracę lecz odrębnego dokumentu, uznać należy, że stanowi on doprecyzowanie i skonkretyzowanie ustaleń umownych. Wówczas pracodawca zaznajamia jedynie pracownicę z nowym (zmienionym) zakresem obowiązków. Zaznajomienie to może przybrać formę wręczenia pracownicy aneksu do poprzedniego zakresu obowiązków czy też całkiem nowo sporządzonego zakresu czynności. Stosowny dokument zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286 z późn. zm.) należy wówczas przechowywać w części B akt osobowych pracownika. Jeżeli natomiast pracodawca w ogóle nie określił zadań pracownicy w formie pisemnego zakresu obowiązków, wystarczającym będzie wydanie jej stosownego polecenia w formie ustnej. Istotnym jest, że nowy zakres czynności nie może wykraczać poza umówiony z pracownicą rodzaj pracy. Gdyby pracodawca zamierzał powierzyć pracownicy zadania wykraczające poza rodzaj pracy ustalony w umowie o pracę, koniecznym byłoby zmodyfikowanie tego elementu stosunku pracy.

Serwisie Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych znajdziesz odpowiedzi na takie pytania jak:

Czy pracownicę w ciąży można wysłać w delegację służbową?

Czy dopuszczalne jest zatrudnienie na czas nieokreślony kobiety w ciąży?

Co oznacza, że pracownica w ciąży może wykonywać pracę przy komputerze do 4 godzin dziennie?