O pokoleniu Zet krąży wiele stereotypów. Studenci Uniwersytetu SWPS wraz z agencją They.pl zaprojektowali i przeprowadzili projekt, którego wyniki obalają mity na temat tej generacji. - Raport „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?” jest podsumowaniem projektu o charakterze badawczym, zrealizowanego przez studentów II roku kierunku School of Ideas na Uniwersytecie SWPS. Projekt został przeprowadzony w ramach przedmiotu Antropologia w biznesie w partnerstwie z agencją digital marketingową They.pl. Efektem tej współpracy jest zbiór interesujących wniosków o pokoleniu Z, które przygotowali sami jego przedstawiciele – co stanowi o unikatowości tego raportu. Komentarze ekspertów rzucają dodatkowe, ciekawe światło na wizerunek Gen Z ustalony w trakcie projektu – mówi dr Alina Landowska, opiekunka merytoryczna projektu z Uniwersytetu SWPS.

W badaniu studenci przyjrzeli się 8 kluczowym obszarom życia. Zetki pytały inne Zetki o sprawy związane ze zdrowiem, zakupami, przyszłością, podejściem do finansów, pracą, spędzaniem czasu wolnego, duchowością i ekologią.

- Zebraliśmy odpowiedzi od ponad 2500 Zetek z całej Polski, pytaliśmy o 8 kluczowych obszarów, które wspólnie wybraliśmy. Interesowały nas sprawy związane ze zdrowiem, zakupami, przyszłością, podejściem do finansów, pracą, spędzaniem czasu wolnego, duchowością i ekologią. Wyniki były zaskakujące, stały się powodem ożywionych dyskusji, a przede wszystkim – podważyły popularne mity na temat tego pokolenia. Stąd pojawiło się hasło autorstwa studentów – „insighty o generacji bez generalizacji”, które przyświecało nam podczas trwania projektu. Mamy nadzieję, że raport będzie pomocny dla osób, które chcą skutecznie prowadzić komunikację do Zetek, zarządzają zespołami złożonymi z przedstawicieli różnych pokoleń oraz zastanawiają się, jak wchodzące na rynek pracy pokolenie Zet może wpłynąć na środowisko biznesowe - mówi Adrianna Kubik, business director & board member, agencja digital marketingowa They.pl

Czytaj również: Polskie pokolenie Z a budowanie kariery. Badanie Pracuj.pl>>

Portfele Zetek

Skąd Zetki mają pieniądze na życie? Choć dla 58 proc. badanych główne przychody to te pochodzące z pracy zarobkowej, to aż 72 proc. wciąż otrzymuje środki finansowe od rodziny. Możliwość korzystania ze wsparcia rodziców niweluje stres związany z osobistą sytuacją finansową. - Dopóki studiuję, to wydaje mi się, że mogę liczyć na zaplecze finansowe od moich rodziców, ale potem postaram się być niezależna i polegać tylko na sobie - wskazała jedna z respondentek.

Młodzi ludzie chcą korzystać z życia, dlatego też często wydają pieniądze na rozrywkę, czyli na kulturę, spotkania towarzyskie czy subskrypcje. Aż 77 proc. badanych wskazało, że najczęściej wydaje środki na ten cel. Choć młodzi troszczą się o swoje samopoczucie i odpoczynek, to jednocześnie dbają o swoje bezpieczeństwo finansowe. 57 proc. badanych wskazało, że odkłada pieniądze, budując poduszkę bezpieczeństwa lub na inne cele.

 


Idealna praca według Zetek

Tylko dla 18 proc. badanych praca jest ważną sferą ich życia. Dla Zetek zdecydowanie ważniejszy jest samorozwój.

Przedstawiciele generacji Zet mają wobec pracodawców wysokie wymagania. Aż 93 proc. badanych uważa, że w ogłoszeniach o pracę powinno być podane wynagrodzenie. Badani przed rozważeniem jakiejkolwiek oferty zatrudnienia chcą mieć pewność, że wybierają firmę oferującą zadowalającą ich płacę. Dla Zetek bardzo ważne jest też, aby pracodawcy dbali o zdrowie psychiczne swoich pracowników. Jest to kluczowe wymaganie dla 94 proc. respondentów.

Dla młodych ludzi praca w korporacji nie jest marzeniem. Tylko dla 7 proc.  badanych etat w dużej, międzynarodowej firmie jest najbardziej pożądaną formą zatrudnienia. Zdecydowanie więcej osób chce założyć własną firmę lub prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą (43 proc.).

 

Sprawdź również książkę: Meritum Prawo Pracy 2024 >>


Zakupy tylko online?

Zetki robią zakupy tylko w sieci? Nic bardziej mylnego. Tylko 17 proc. badanych wskazało, że kupuje online. W odpowiedziach dominuje mieszany sposób robienia zakupów, czyli stacjonarnie i w sieci (38 proc.). Młodzi chętnie zaglądają do second-handów (56 proc.) i sieciówek (75 proc.).

- Gen Z, dokonując zakupów, sugerują się opiniami w internecie. Tylko 3 proc. z nich deklaruje, że influencerzy mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Najważniejsze są dla nich rekomendacje przyjaciół, znajomych i rodziny – wyjaśnia Mirella Murawska, studentka Uniwersytetu SWPS.

Zetki są wrażliwe na greenwashing. Świadome wybory, odpowiedzialna moda i hasła takie jak „fair trade” czy „conscious shopping” nie są im obce. Ankietowani zapytani o czynniki, które mają na nich największy wpływ podczas wybierania kupowanych produktów udowodnili, że liczą się dla nich nie tylko polecenia znajomych czy posiadanie tego, co znane, lecz także kwestie związane z odpowiedzialnością społeczną, ekologią czy lokalnością (72 proc. odpowiedzi). Na wybory zakupowe 22 proc. Zetek ma wpływ fakt, czy marka jest odpowiedzialna społecznie, dla 27 proc. – to, czy marka produkuje w Polsce, a dla 23 proc. – to, czy marka jest ekologiczna lub działa zgodnie z zasadą fair trade.

Czytaj również: Pokolenie Z mniej skłonne do pobierania L4

Czy Zetki dbają o zdrowie?

Dla 68 proc. Zetek wartością nadrzędną jest troska o własne zdrowie. Jednocześnie aż 52 proc. ankietowanych przyznaje, że nie korzysta systematycznie z usług lekarzy ani nie poddaje się regularnym badaniom. Koresponduje to z danymi dotyczącymi ogółu polskiego społeczeństwa, które wciąż pozostaje na niskim poziomie świadomości w kwestii profilaktyki zdrowotnej.

Projekt badawczy „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie: Insighty o generacji bez generalizacji” został zrealizowany wśród 2554 osób z pokolenia Zet w Polsce. Badanie ilościowe zostało uzupełnione wywiadami jakościowymi. Dane zostały zebrane w okresie od marca do czerwca 2023 roku. W projekcie zastosowano metodę kuli śnieżnej. Zainteresowanie wśród Gen Z przerosło  oczekiwania autorów badania.