Badanie „Relacje w pracy” pokazuje, że relacje w pracy to jeden z jaśniejszych punktów naszej zawodowej rzeczywistości. Zadowolenie z kontaktów ze współpracownikami oceniamy średnio na 6,7 w dziesięciostopniowej skali, a aż 60 proc. z nas ocenia je wysoko. Co więcej, 64 proc. ankietowanych Polaków twierdzi, że ma na co dzień do czynienia z ciekawymi ludźmi. To buduje trwałe więzi – w trakcie całej swojej kariery poznajemy w pracy średnio dwóch przyjaciół. Co ciekawe, relacje te najwyżej oceniają najmłodsi i najstarsi pracownicy, co pokazuje, że są one ważne na każdym etapie zawodowej drogi.
- Miejsce pracy to dla nas coś więcej niż tylko źródło dochodu. To przestrzeń, w której budujemy wartościowe, często wieloletnie relacje. Okazuje się, że w świecie spotkań online i pracy zdalnej wciąż cenimy sobie bezpośredni kontakt i dobrą atmosferę w zespole. To właśnie ludzie sprawiają, że chce nam się przychodzić do biura i angażować w powierzone zadania. Badanie pokazuje, że takie relacje mogą być ważnym czynnikiem kształtowania szczęścia i dobrostanu w pracy, nawet jeśli nie wszystkie inne aspekty swojej kariery oceniamy równie pozytywnie. Dlatego tak ważne jest, by wspierać budowę relacji w zespole. Należy to robić nie tylko przez duże wydarzenia, takie jak choćby wyjazdy integracyjne, ale też trudniejsze, bardziej głębokie działania, budujące realną empatyczną kulturę firmową. Warto o tym pamiętać - mówi Agata Grzejda, ekspertka komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.
Czytaj również: Jak relacje wpływają na radość z pracy – badanie Pracuj.pl >>
Zadowolenie z pracy przychodzi z wiekiem
Mimo że lubimy swoich kolegów i koleżanki z pracy, ogólne zadowolenie z życia zawodowego Polaków jest co najwyżej średnie. Wysoką satysfakcję z obecnego zajęcia deklaruje 57 proc. badanych, co daje średnią ocenę 6 na 10. Jeszcze słabiej oceniamy całą dotychczasową karierę – tutaj średnia wynosi zaledwie 5,7 na 10. Dane pokazują jasną zależność: zadowolenie rośnie wraz z wiekiem i pozycją w firmie. Różnica w ocenie kariery między stażystą (średnia 4,7) a dyrektorem (średnia 7) jest więc ogromna. Potwierdza to zresztą wiele badań społecznych – osoby zbliżające się do emerytury łagodniej patrzą na swoje życie. Z kolei ludzie na starcie kariery mierzą się z różnorodnymi wyzwaniami i dopiero walczą o swoją pozycję.
- Satysfakcja zawodowa jest czymś, na co pracuje się latami. Młodzi ludzie często dopiero szukają swojej drogi, co wiąże się z większą niepewnością i niższym zadowoleniem. Z kolei najstarsi pracownicy, także ci o mniej imponujących karierach, mają często większy dystans do wyścigu zawodowego. Zależność satysfakcji od zajmowanego stanowiska jest bardziej oczywista. Wyższe zarobki, poczucie sprawczości i realnego wpływu zwiększają zadowolenie z pracy. Nasze badanie pokazuje jednak też, że ta odpowiedzialność zwiększa napięcia i ryzyko przeciążenia To sygnał dla pracodawców, by tworzyć klarowne ścieżki rozwoju, które pokażą pracownikom, że ich wysiłek ma sens i przyniesie efekty w przyszłości. Jednocześnie jednak muszą pamiętać o tym, by rozwijać programy wspierające dbałość o dobrostan psychiczny - ocenia Anna Goreń, ekspertka rynku pracy z Pracuj.pl.
Cena promocyjna: 11.61 zł
|Cena regularna: 12.9 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 9.03 zł
Młodzi najbardziej zestresowani i wypaleni
Indeks Nastrojów Zawodowych pokazuje też, z jakimi problemami się mierzymy. Największym wyzwaniem jest dla nas poczucie odpowiedzialności w pracy, które generuje dodatkowe napięcie (średnia 3,4 w skali do 5). Wysoko oceniamy też trudności w łapaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym (3,2) oraz sam poziom stresu (3,1). Z tymi problemami najczęściej borykają się osoby w wieku 25-34 lata. Patrząc na stanowiska, to menedżerowie odczuwają najwięcej stresu (3,3) i wypalenia (3,1). Co ciekawe, na podobnym, ale niższym poziomie wypalenia (2,9) są zarówno stażyści, jak i dyrektorzy. Z kolei jeśli chodzi o work-life balance, to dyrektorzy radzą sobie najlepiej (3,4), a stażyści najgorzej (3,1), co może sugerować, że umiejętność oddzielania pracy od domu przychodzi z czasem. Dane pokazują, że najbardziej stresujące branże to prawo (średnia stresu 3,4), HR i obsługa klienta (po 3,3). Z kolei na największe przebodźcowanie (nadmiar bodźców) narzekają pracownicy gastronomii (3,6) oraz prawnicy (3,3).
- Pokolenie, które jest obecnie jednym z motorów napędowych rynku, płaci za to wysoką cenę. Młodzi profesjonaliści mierzą się z ogromną presją, by szybko osiągnąć sukces, co w połączeniu z dużą odpowiedzialnością prowadzi do przeciążenia. Warto również zauważyć, co łączy wskazane w analizie, najbardziej obciążające branże. Wspólnym mianownikiem dla sektorów takich jak prawo, HR, gastronomia, edukacja czy obsługa klienta jest nieustanna i wymagająca praca z ludźmi. Intensywny kontakt z klientem, uczniem czy interesariuszem generuje dodatkową warstwę presji emocjonalnej, która w połączeniu z ambicjami młodego pokolenia tworzy duże wyzwanie dla dobrostanu psychicznego - komentuje Anna Goreń.
Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Przepisy >>
W poszukiwaniu złotego środka
Wyniki Indeksu Nastrojów Zawodowych malują ciekawy obraz polskiego rynku pracy. Z jednej strony, w pracy tworzymy naprawdę mocne i cenne relacje, które są podstawą naszej codzienności. Z drugiej jednak, zadowolenie z kariery wciąż jest przeciętne i mocno zależy od naszego wieku i stanowiska. Coraz większym problemem, szczególnie dla młodych, staje się stres, wypalenie i kłopoty ze znalezieniem balansu między pracą a domem. To ważny sygnał dla pracodawców - trzeba inwestować nie tylko w szkolenia, ale też w dbanie o dobre samopoczucie swoich pracowników.
Raport został przygotowany przez serwis Pracuj.pl. Dane ilościowe przedstawione w raporcie pozyskane zostały za pomocą badania opinii, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia w lipcu 2025 r. wśród 2029 Polaków w wieku 18-65 lat w narzędziu Epanel.pl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.











